söndag 10 december 2017

"De oroliga" av Linn Ullmann (2016)

Lägg till bildtext
Tjatade ju en del om den här boken när jag skrev om "Doften av en man", och "De oroliga" förtjänar liksom också ett eget inlägg. Så här kommer det. 

Linn Ullmann blev Ingmar Bergmans nionde barn. Utomäktenskaplig, med skådespelerskan Liv Ullmann. Föräldrarna gifte sig aldrig, de var aldrig ett par för sin dotter, utan hon levde större delen av uppväxten med mamman och hennes liv, ibland fick hon vara en del av pappans liv. De verkar ändå ha skapat sig en fin relation, och i vuxen ålder planerade de att tillsammans skriva en bok om Bergmans liv tillsammans med honom, och gjorde några ljudinspelningar men fullföljde inte researchprocessen utan skrev den här fantastiska uppgörelsen om sorgen efter en frånvarande far, både medan han ännu lever och sedan när han är död. Det blir väldigt starkt eftersom personporträtten är så nakna. När även personers smuts skildras kan man verkligen känna att det vackra inte är romantiseringar, ljus skiner klarast i kontrast med mörkret. Den här boken är väl värd att läsa för alla i sorg, och jag låter Ullmann förklara varför:
Låt det gå lite tid, sa en jag känner, hon hade också förlorat sin far. Det var som att vara gravid, man söker sig till andra gravida, man ser gravida överallt, känner igen varandra, ett systerskap, och så blir man faderslös och söker sig till andra faderslösa, läser böcker och artiklar skrivna av författare som förlorat sin far eller sin mor.”... ”Jag visste inte hur jag skulle sörja min far, jag tyckte jag sörjde fel, inte bara just då han dött utan åren efteråt, och därför läste jag väldigt många böcker … jag kunde inte få nog av böcker om sorg, olika former av sorg.

Egentligen tror jag att jag sörjt mina föräldrar hela livet. De förändrades inför mina ögon liksom mina barn förändras inför mina ögon, och jag vet inte riktigt vem jag var för dem.
Kan jag sörja människor som fortfarande lever?

Ullmann skildrar i en passage med fina ord som likaväl kunde ha handlat om min nyligen avlidne svärfar Ulf:
Min far ägde den den sällsynta egenskapen att han fick andra att känna sig som den enda. Känna sig sedd, hörd, utvald. Han tog dig i handen och sa Följ med mig, och under ett kort och ett långt ögonblick du att du var kanske den första han sa detta till. Att det var du och han mot världen.

Men boken är också en ögonöppnare för alla som vill nyansera och förstå förälder-barn-relationer. Om hur vuxna vill vara barn och barn tvingas bli vuxna, om vuxna som hanterar sina vuxna barn som barn. Om vad som händer i de relationer vi åldras i. Fortsätter föräldrar att tala till vuxna barn som om de fortfarande var barn? Börjar de vuxna barnen prata till sina föräldrar som om de blivit barn? Ullmann får mig att tänka att kanske är de mest fungerande relationerna de som tillåter att vi pendlar, där vi får vara barnet ibland, och den vuxne ibland.

Jag tycker tyvärr boken tappar en del av sin magiska känsla mot slutet, kanske för att Ullmann nuddar faderns död, och sedan vänder tillbaka ett halvår och beskriva den sista sjuka tiden. Men missförstå mig inte, det är fortfarande en läsvärd och givande bok till slutet.

Och hädanefter kommer jag alltid beställa mitt kaffe som snickaren.
Bibliskt svart utan socker.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar