”Att vara kvinna är att se
tillvaron från en u-båt i undervattensläge. Kuster och djup på
samma gång.”
Pleijel skildrar hur hon beter sig som
en man, men möts av bestraffning istället för bekräftelse. Och
det är inget romantiserande eller ensidigt skuldkastande på andra,
Pleijel är hård både mot sin omgivning, och sig själv.
”Hela samhället borde befinna sig
i galopperande revolt mot degraderingen av kärleken.
Den syns överallt. I
porrannonserna. På gatorna. I familjevåldet. Är hon inte
medansvarig? Kärlekens degradering beror inte uteslutande på henne,
men också på henne.”
Pleijel delar en likhet med Linn
Ullmann när de förstående skildrar relationen till en periodvis
frånvarande far, och där mammorna istället saknas i
historieskrivningen. (Psykoanalysen svävar som ett mörkt moln över
Pleijels bok, och Elektrakomplexet dyker flera gånger upp i mitt
huvud och erbjuder förklaringsmodell).
För när Pleijel skildrar föräldrarnas
skilsmässa låter hon oss ana att mammans version antagligen tog
större plats i den ickelitterära versionen.
”Hennes föräldrars språk
kommunicerar inte. Det är som med kontinentalplattorna. De stöter
samman. Den ena dyker tyst under ytan som pappa. Den andra tornar upp
sig till bergskedjor och eldsprutande vulkaner som mamma.”
Men den vakna
skildringen av papparelationen och andra relationer är uppslukande,
och det som driver boken framåt. För jag är egentligen inte
speciellt nyfiken på vad som ska hända, utan mer hur
det händer hela tiden, eller framförallt vad Pleijel tänker om det
som händer. Trots att det inte är romantiserande (eller kanske just
därför) så har Pleijel skapat en miljö jag gärna kryper ner i;
hennes 60-tal, hennes Göteborg, hennes tankar om litteratur och så
vidare. Flera stora namn passerar genom berättelsen, och det
svindlar till på riktigt några gånger, som när hon tackats av
Tomas Tranströmer och funderar:
”Om man ser
det så är hon själv religiös. Hon är övertygad om att det finns
en mening med livet. Språk har mening. Myter ger mening. Vad de
innehåller måste man utforska.”
Vi anar mellan
raderna att flera av de namnlösa männen också är författare och
konstnärer. Även här finns ett liknande berättargrepp som
Ullmanns i utelämnandet av vissa familjepersoners namn. Jag undrar
om det är nödvändigt, eftersom det verkar som om vi hos både
Ullmann och Pleijel får tillräckligt med pusselbitar för att klura
ut vilka de verkliga personerna är. Kanske känns det bättre att
avpersonifiera delar av sin egen historia, på samma sätt som valet
att berätta ur tredjeperson?
(Pleijel väljer att några gånger
kliva in med en jagberättande-röst ur nutiden, men det stör min
läsupplevelse mer än det tillför.)
Jag förstår att Pleijel är glad över
att hennes bok kom innan #metoo-bomben briserade. Nu känns det
snarare som att ”Doften av en man” agerat förtrupp till slutet
på (kultur)männens griserier.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar