”Munken” är en berättelse om
Ambrosio, en högt vördad munk i Madrids klostervärld, vars
torsdagsgudstjänster lockar hundratals. Föräldralös har han vuxit
upp inom klostrets murar, vet inget annat och vill heller inte veta.
Ambrosio är den renaste av de rena, gudfruktig, from, ädel. Men i,
vad som verkar vara ett straff för att Ambrosio tillåtit sig vara
för sträng, dyker en kvinna oväntat upp inom hans domäner.
Matilde är en kvinna som åtrår Ambrosio över allt annat, och som
med sitt vackra yttre och lena tunga lockar honom i fördärvet:
”Onaturligt var ditt
kyskhetslöfte; mannen skapades ej för ett liv i celibat; och om
kärleken vore ett brott skulle Gud aldrig ha gjort den så ljuv, så
oemotståndlig!”
En stilbildare inom skräck och gotik,
skriven av en orädd och talangfull tjugotvååring. Den gavs först
ut under pseudonym, men den andra upplagan bar Lewis eget namn,
vilket ledde till anklagelser om blasfemi. Föga förvånande, om en
minns hur gammal den här boken är.
Det finns delar som är klassisk
äventyrsroman, och tidigt skräck. Lewis skrämmer faktiskt upp mig
med berättelsen om den blödande nunnan, det finns psykologiserande
kring vilka känslor som kan få en människa att ge upp värderingar
och att begå onda handlingar. Men det finns också störiga delar av
romanen som är någonslags riddarhjältehistoria. Tappra hjältar
som räddar hjälplösa nunnor osv. Snark.
De bitarna av ”Munken” som är
läsvärda är fler och väger tyngre, och romanen är som allra bäst i sin
skildring av hur frestelsen segrar över religionens regler. ”Munken”
visar trons vekhet i närheten av köttets lustar. Och vilka gränser
en kan vara villig att gå över för att bevara sina hemligheter och
sitt anseende. ”Munken” skildrar den pompösa moralens förfall, ifrågasätter
om kristen moralen alls kan finnas utan lögn mot den egna naturen. Mina associationer
går till mästerverket ”En apelsin med ett urverk” och den alltid smaskiga moralkakan att inga goda gärningar
kan finnas om inte det onda funnits som alternativ. (Hjärntvätt är inte önskvärt, fula tankar måste få finnas i ett fritt samhälle osv)
”Munken” får mig också att tänka på att alla
människor har hemligheter, och antagligen har gått över vissa lik
för att behålla dem hemliga. Lewis skickar skickligt
skurkanklagelserna tillbaka in i mig som läsare, och kring hur jag
lever mitt liv, och berör mig på precis det där sättet jag letar efter i litteraturen.
Jag saknar däremot trovärdiga kvinnor
i romanen. Matilde är tyvärr för mig helt oförståelig, och det
jag i mitt huvud bygger upp som förklaring till varför hon agerar
som hon gör, den teorin falsifieras tyvärr i romanens avslutning.
Jag saknar också den kvinnliga njutningen. Männen är på alla vis
huvudpersoner i ”Munken”, och även om Markis de Sade skickar en
hyllning till Lewis i sin essä om litteratur i samlingen ”de Sade, i urval”,
så tycker jag att markisen var betydligt mer progressiv kring
sexualitet jämfört med den samtida Lewis. (Till Lewis försvar, så
är väl (på gott och ont) i och för sig markisen fortfarande
längst ut i ytterkanterna av den sexuella upplevelsen, två hundra
år senare.)
Tankarna går också till Carl-Michael
Edenborgs ”Alkemistens dotter”, som är skriven nu men skildrar
samma tid som ”Munken” och till viss del samma frågor, även om
det moraliskt förkastliga i Edenborgs version är alkemin och inte
kristendomen.
Det finns också en tydlig
Faust-koppling (sälja sin odödlig själ för makt i den
tillfälliga, fysiska) i ”Munken”, även den dealen överraskade
mig genom att inte dyka upp på det vis jag trodde att den skulle
göra det.
”Munken” är till sin helhet en
vild attack på institutionaliserad religion, och mer generellt en
attack mot alla som sätter sig över individens egna känslor. Jag
vill gissa att Nietzsche kan ha inspirerats av Lewis, iallafall torde
han gillat budskapet, tillsammans med ockultister av alla
generationer efter Lewis.
Min wikipedia-research tyder på att
Lewis hälsade på Mary Shelley och gänget i Villa Diodati. Det är
eggande för fantasin att fundera på hur deras samtal måste ha tett
sig. Utläggningar i ”Munken” kan antyda att Lewis kunnat komma
med viktiga varningar för de blivande författarna:
”Jag tänkte just säga att du
inte kan tillbringa din tid på sämre sätt än med att författa
vers. En författare, vare sig han är god eller dålig eller mitt
emellan, är ett djur som vem som helst får angripa; ty trots att
inte vem som helst kan skriva en bok anser sig envar kapabel att
kunna bedöma en sådan. Ett dåligt alster medför sitt eget straff
– förakt och löje. Ett gott väcker avund,”
Det gläder mig att Linda tipsade mig
(tack tack!), och jag hoppas att kanske jag kan leda några nya
läsare till denna lilla pärla till tankeprovokation.
SPOILERVARNING:
Det jag trodde om Matilde var att hon
var djävulen i förklädnad, och konstaterade lite besviket att hon
inte var det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar