Tvåhundra år efter publiceringen, som en uppvärmning inför Göteborgs Romanfestival i helgen, tog
jag och läste om den här gotiska skräckklassikern, ett sådant
verk som knappast någon i väst inte har åtminstone en ytlig
bekantskap med. Folk tenderar nog att främst känna till det
mytiska monstret, sammansatta likdelar som givits ett artificiellt
liv, och inte det litterära verket. Men själva romanskildringen av
myten bör fortsätta hitta nya läsare, jag vill inte att vi främst
ska minnas Frankensteins monster för att det fortsätter sälja
prylar (även om jag är svag för min sons imitation av Frankie i
Netflixserien ”MiniMonster”).
Fröet till boken ska ha uppkommit
under 1816, en särskilt dålig sommar i Schweiz som tvingade
vännerna Lord Byron, Mary Shelley, Percy Shelley, deras väninna
Claire Clairmont, och Byrons läkare John William Polidori att sitta
inomhus i Villa Diodati och skrämma varandra med spökhistorier. I
takt med att kvällarna gick blev Lord Byron, denne romantikens
poesigigant, allt mer frustrerad och ska till slut ha utbrustit något
i stil med: ”Detta är pinsamt! Jag skulle kunna lära er här och
nu att skriva läskigare berättelser av högre kvalitet än dessa! Jag utmanar er!”
Efter det samtalet kom Mary Shelley att
skriva ”Frankenstein”, Lord Byron själv att skriva flera
skräcknoveller som Matthew G. Lewis (författaren till ”The monk”)
kom att publicera, och John William Polidori (alltså Byrons läkare!)
skrev ”The Vampyre” som kom att räknas som den första moderna
vampyrhistorien på engelska, hundra år innan Bram Stokers variant
genom greve Dracula skulle skrämma en hel värld och bilda ett
mytiskt väsen i klass med Shelleys levande likdelar.*
Men. ”Frankenstein” saknar de där
kalla kårar-rysningarna som exempelvis ”Dracula” faktiskt har,
även om jag sträcker på ryggen och spänner mig i stolen vid några
tillfällen. Scenen som efteråt tydligast hänger kvar hos mig är
inte läskig, utan obehaglig. Det är då monstret i smyg iakttar en
familj i en stuga i skogen, lär sig deras språk, om deras
relationer och börjar drömma att få bli en del av deras gemenskap.
Så tragiskt och vackert att det river genom hjärtat, en stark
skildring av vad utanförskapet gör med en individ, att hat inte är
något vi föds med utan något vi lär oss. Eller kanske att vi inte
ska passivt titta på för länge utan att involvera oss (*host,*
sociala medier *host*).
Romanen är tät av möjliga
tolkningslager, jag får vissa vibbar av ”Moby Dick”. ”Frankenstein” är allra tydligast een kritik av människans
vilja att leka Gud, och illustrerar tydligt hur naturvetenskapen
fortfarande inte kan definiera vad liv är, trots att de flesta av
oss har möjligheten att skapa nytt, även om vi oftast kan se
skillnaden mellan död och levande med blotta ögat. Men romanen är
lika gärna en historia om skuld, om att ha velat väl, men gjort
ont, vägra ansvar och därför hemsökas av detta. Den handlar också
om kunskapens och insikternas förbannelser. Och om reproduktion, om
Frankenstein som både en fader och moder som hatar sitt barn/sin
skapelse, och jag läser det som att Shelley kommenterar att när en
sätter något till världen, så har en också ansvaret att ta hand
om detta. Jag tänker också upprepat genom läsningen på hur
vården/vetenskapen idag kan rädda det fysiska köttet och hålla
det vid liv betydligt längre än vi klarar att sköta en persons
inre.
Ett tema överraskar ändå, något som jag inte hört
talas om tidigare men som nu lyste uppenbart tydligt genom min läsning:
Shelleys kristna kritik av ockultism och esoterism. I bokens
inledning läser Frankenstein böcker av både Paracellsus och
Agrippa, två fritänkande män som förföljs av myten att ha sålt
sin själ till djävulen i utbyte mot världslig makt. Victor
Frankenstein får sin nyfikenhet inför livet väckt av dessa
författare, tar sedan skolning av naturvetenskapliga tänkare som
ifrågasätter Frankensteins intresse för esoteriker. Men jag läser
det som att Frankenstein aldrig släpper det tankegodset, och att
Shelley menar att det är vad som förgiftar naturvetenskapen, och
leder till skapandet av monstret.
När monstret senare i boken hittar
några böcker kastade i skogen så är de noga utvalda av Shelley.
Det är dels Goethe, visserligen inte ”Faust” utan ”Den unge
Werthers lidanden”, men kopplingen till att sälja själen till
djävulen mot framgång i det jordiska anar jag ändå här också.
Men den andra boken monstret läser är ”Paradise Lost” av
Milton, som jag inte läst själv men som väl ska handla om att
vända Guds lag ryggen, om Satan och den fria viljan.
Och först här någonstans inser jag
vad bokens alternativa titel anspelar på. ”Frankenstein, eller den
moderne Prometheus”: Prometheus var halvguden som i grekisk
mytologi stal elden (upplysningen, kunskapen, den fria viljan) från
gudarna och gav till folket. Jag antar att Shelley menar att
Frankenstein istället stjäl Guds förmåga att skapa liv.
Frankenstein ger dessutom liv till sitt monster med blixtens (eldens)
kraft, och romanen skildrar hans eviga våndor efter sitt agerande,
och jag ser även här kopplingen till Prometheus eviga straff att få
sin lever uppkäkad dag efter dag av en stor rovfågel. Prometheus =
Frankenstein (=Lucifer?).
Där avslutar jag mitt rabblande.
Hoppas ni hade trevligt i min lekmannamytologiska tolkningskavalkad!
För mig är detta anledningen till att ”Frankenstein” ska
fortsätta läsas. Den fortsätter vara spännande, men framförallt
vill den säga oss något som inte står uttryckligen svart på vitt.
Vetenskapsmannen och hans monster bildar en struktur som vi själva
kan ladda, och som en fungerande myt pressar romanen djupliggande,
allmänmänskliga funderingar upp till ytan.
(Men slutet, kära Mary Shelley, var
väl ändå ett rätt fegt ickeslut?)
* Jag riskerar att sprida vidare
påhittad mytbildning kring den där dåliga sommaren på Villa Diodati
nu, men visst är det en fin scen att tänka sig in i? (Chuck P
återkommer till densamma i ramberättelsen av novellsamlingen
”Haunted".) Men jag höll faktiskt från att grotta ner mig i att Mary Shelley bara var nitton då hon började på romanen, att hon rymt hemifrån med Percy Shelley, flytt sin mor feministikonen Mary Wollstonecraft och sin far anarkistikonen William Godwin.
Fördjupning kring Agrippa och
Paracellcus finns i den här fantastiska podcasten.
Den flitige bloggläsaren kanske rynkar
pannan förvånat över att jag inte förstod Prometheus-kopplingen
tidigare, eftersom jag uppehållit mig vid den myten flera gånger tidigare. Vad ska jag säga, jag är inte alltid så snabb i huvudet.
En mycket intressant bok. Och tack för intressanta tankar!
SvaraRadera