Samtidigt som Stig Larsson väljer att
skämma ut sig inför hela världen genom att blotta sin megalomant
verklighetsfrånvända gubbsjuka kan jag inte låta bli att
fascineras av hans författarskap. Och när en väns romanprojekt
(Heja Linda!) fick mig att associera till ”Autisterna” så valde
jag att sträckläsa om den i helgen. (Även om mina småbarn låg
intill och sov så kändes min setting passande, med Ida och en drink
i sängen på ett hotellrum på Östermalm.)
Boken består av en samling spretiga
fragmentariska texter, alla med en märklig jagberättare. Det är
inte givet att det är samma jag, bokens titel antyder något annat,
och jagberättaren berättar väldigt olika berättelser som inte
stämmer överens med varandra. En åker skidor i Sandviken, en annan
orsakar en bilolycka i Frankrike, en tredje träffar Brezjnev på en
fest, en fjärde onanerar bort nätterna. Just onanisten, som ringer
sig själv och lyssnar på upptagettonerna i hopp om att något ska
förändras, känns som en illustrativ bild av ”Autisternas”
berättarjag. Alla jagen är sjukligt distanserade från både sin
omvärld och sig själva. Kallt registrerar de, men driver omkring
som en träpinne åt det håll vågorna tar dem. Rått omoraliska, en tydlig motreaktion på hippierörelsens sjuttiotal.
Men berättarrösten är så underlig att jag ändå får svårt att läsa in annat än samma subjekt i de olika texterna. Innan läsningen har jag en arbetsteori om att Larsson bara skildrar den manliga kåta känslolösa blicken på tillvaron, men medan jag läser så formas något mer udda. Kanske en slags schizoid personlighetsstörning? Det finns också en förtvivlan om att det skrivna ordet aldrig kan representera verkligheten:
Men berättarrösten är så underlig att jag ändå får svårt att läsa in annat än samma subjekt i de olika texterna. Innan läsningen har jag en arbetsteori om att Larsson bara skildrar den manliga kåta känslolösa blicken på tillvaron, men medan jag läser så formas något mer udda. Kanske en slags schizoid personlighetsstörning? Det finns också en förtvivlan om att det skrivna ordet aldrig kan representera verkligheten:
”[jag] tvivlar numera på att
någonsin kunna beskriva känslor i ord.” s 19
Förordet är en kroppslig skildring av
en konditor som bakar en tårta, äggen associerar jag direkt till
min nye surrealisthjälte Georges Bataille, men texten är mindre
sexuell och mer en fysisk skildring av hur den som skriver hoppas
kunna påverka den som läser. Jag citerar avslutningen:
”Det är för dig jag gjort den.
Bara för dig. För att jag under en hel dag ska ha förberett vad du
ska ha i munnen under några sekunder, för att jag i denna förfinade
sörja ska känna dig, inte bara din gom och dina tänder, utan
halsen, spridas ut i din lika mjuka som hårda kropp, delta i dina
kariesbildningar, ingå i din avföring, med den fördela min kunskap
i dina celler, för att även i de porer jag aldrig kommer att få
röra vid ha en viss delaktighet.”
Jag vet inte, men det känns inte
orimligt att Larsson inspirerats av båda dekadenterna Bataille och
Husymans (som jag också läst det senaste), kanske också av Oscar
Wilde. Jagen är obrydda, omoraliska i sin samtid, ekonomiskt
oberoende, nitiskt detaljfokuserade i skapandet av den egna
upplevelsen av tillvaron. Men Larssons berättarjag tar aldrig
avstånd från sin samtid som Husymans, tar heller inte ställning
för någon konst eller religion.
Istället blir jaget/jagen vem som
helst, verkar inte ha något fast att falla tillbaka på, och önskar
inte heller detta (postmodernism delux), och har en glidande,
likgiltig blick, känslolöst registrerandet och samtidigt
surrealistiskt associerande, en blandning av det bisarra och det
vardagliga. Jagen söker friheten i ett lugn som inte kan påverkas,
men för mig blir det ett känslolöst ickeliv, en mardrömslik
skildring av den Lundellskt manliga frihetsidealet.
Scenerna är målande, och hela tiden
överraskande. Det finns ingen övergripande dramaturgi utan
spänningen ligger i detaljerna. Det krävs mycket av en författare
att lyckas behålla läsarens intresse under sådana förutsättningar,
men Stig Larsson klarar av det. (Min vän Linda också!)
Jagen i ”Autisterna” gör flera
pedofila nedslag. Ett övergrepp i Ryssland, den perverterade blicken
inne på badhusen. De jagen får ju en klart annan känsla då jag
minns Stig Larsson skandalen om att alla män vill ligga med
trettonåringar. Det ger en läskänsla som skaver på fel sätt, lik
den jag skrev om Nikanor Teratologen och ”Äldreomsorgen i Övre Kågedalen”. För även om det är viktigt att koppla isär konstnär
och konstverk så blir det trist att förstå att författaren
faktiskt delar mycket av synsättet i romanen (Teratologen gällde
antisemitismen, Larsson den pedofila blicken), samtidigt som det väl
finns någon slags heder att stå för det en tycker (att sedan låta
det tippa över i att inte kunna ta till sig kritik, det är en annan
diskussion, speaking of Horace och Stig idag).
Den starkaste texten är den som har
nummer sex, om en hjärttransplantation som blir det underligaste och
kanske vackraste jag läst om hur kraften i den ungdomliga kärleken
fortsätter påverka våra liv långt in i ålderdomen.
Annars är den känsla som ändå finns
bland sidorna är sprudlande tänk- och skrivglädje. Det är inspirerande
läsning för en kämpande skrivare, jag förstår att detta tydligen var en viktig bok för
den unge Karl-Ove Knausgård, jag kommer att använda mig av
”Autisterna” framöver.
”simhallarnas ljud är som en
flyktig blick, omöjlig att härleda.”
”väggar som, om de kunde tala,
skulle vara tysta.”
”Idag finns det ingen som tror att
det finns nånting kvar om tusen år, därför finns det så få
filosofer. I Grekland trodde man på en eftertid, därför kunde man
tala om stora saker, idag kanske Aristoteles hade varit revyartist.”
”Autisterna” är en manlig mardröm, skön
att släppa och få återgå till verkligheten. Boken är en fantastisk
läsupplevelse. Att sedan Stig Larsson gör sitt bästa för att jaga
bort sina potentiella läsare genom att prata som privatperson med
samma blick som berättarjaget, det är bara för jävla sorgligt. Han
väljer att gräva ned sig tillsammans med Horace Engdahl och
kulturprofil-Arnault. Det gör mig ont, för det betyder att färre kommer hitta
och vilja läsa ”Autisterna”.
Och omslaget! Jag förstår inte
symboliken, om den finns, men visst är fotot underbart obehagligt?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar