Julens stora loppisfynd, Anaïs Nin för
tjugo kronor! Den här boken är också ett utdrag ur hennes massiva
dagboksskrivande, men likt ”Incest” så censurerades de först
publicerade dagböckerna från episoden som skildras i ”Henry och
June”, för att skydda de involverade. Nu är alla döda, och
förläggaren resonerar att ingen längre tar skada av Nins
skildringar (och säkert för att ”omoraliskt snusk säljer”. Men
Anaïs Nin är, för den som läser henne, mycket mer än så.)
”Henry & June” utspelar sig i
Paris året innan ”Incest” och skildrar då Anaïs träffar paret
Henry (författaren Henry Miller) och June, och inleder
kärleksrelationer med bägge, trots att hennes egen make Hugo väntar
hemma. Det går att diskutera vilken som är bokens primära
relation, upplevelserna verkar starkast med June, men det är
relationen till Henry skildras mest den tar även plats på det
intellektuella planet. Samtidigt ligger relationen till Hugo hela
tiden som en trygg backdrop till Nins äventyrliga liv.
Att läsa Anaïs Nin verkar alltid bli
en aktiverande läsningsprocess, tankeprovocerande som att läsa
filosofer, känsloeggande som att läsa stor skönlitteratur. Det är
en underlig tanke att Nin skulle ha skrivit detta utan sikte på
publicering, alternativt har redigeringsprocessen tagit mycket tid.
Det är inga problem att förstå vem som är vem eller hur en plats
ser ut, sådant som annars utelämnas i dagboksanteckningar skildrar
Nin mästerligt. Sidorna bubblar av det som gör livet värt att leva, det som KG Hammar någon gång definierade som Gud, det som händer i mötet mellan människor. Fast den här boken fokuserar antagligen på ett annat möte än det den gamle ärkebiskopen avsåg. Nin skriver om vild passion, utan vare sig moraliska eller empatiska bromsar.
Nin och Miller skrivs fram som två
poler av både passionens och litteraturens magneter, han: rå, ful
och kraftfull, hon: sval, ljuv och kärleksfull. Hon beskriver själv
Miller som en ”en gnom, en satyr, en tysk lärd”, vilket är en
utmärkt sammanfattning på de tre delar av Millers identitet som Nin
intresserar sig för. De har massor av sex, men samtidigt kämpar
både Nin och Henry Miller med skrivandet, och det är intressant
läsning för mig själv som också kämpar med konstformen. Men de
skriver inte på samma vis, har inte samma syn på livet, och inte
alltid samma syn på litteraturen. Nin skriver i ett brev till
Miller:
”När du karikerar och slår ner
på saker och sliter sönder, hatar jag dig. Jag vill svara dig, inte
med svag eller enfaldig poesi utan med ett under lika starkt som din
verklighet. Jag vill bekämpa din kirurgkniv med alla ockulta och
magiska krafter i världen."
Jag minns att jag innan ”Incest”
trodde att det var hennes psykoanalytiker Otto Rank som fick henne
att förföra sin egen far, men i ”Henry & June” förstår vi
att det är analytikern hon hade innan Rank, Allendy, som planterar
den idén. Vi följer i den här boken Nins utforskande av sin
osäkerhet, kopplar den till hur hennes far övergav henne i unga år,
och hon nu lever livrädd för att förlora ömhet, närhet och
intimitet. Men där blir också hennes ljugande och dubbelspel inför
sin make rent vidrigt att läsa. För hon behöver honom ändå, hon
njuter hans tillit och trampar på den samtidigt:
”Allteftersom min passion sprids
ut gör min ömhet för Hugo det också. Ju större avstånd jag
skapar mellan våra kroppar, desto mer exotisk förefaller mig hans
fulländning, hans godhet, desto intensivare min tacksamhet, desto
medvetnare är jag om att han, av oss alla, vet bäst hur man älskar.
Medan han är ute och reser och jag sitter ensam känner jag mig inte
bunden till honom. Jag förställer mig inte vid hans sida. Jag
längtar inte efter honom, ändå har han gett mig den dyrbaraste av
gåvor, och när jag tänker på honom ser jag en oändligt generös,
varm man som skyddat mig mot elände, självmord och vansinne.”
Hon ska både ha fördelarna med en
tvåsam relation, och samtidigt ha passionen i förbjudna
otrohetsaffärer.
Gah, det är frustrerande omöjligt att
läsa Nin aktivt och inte börja psykologisera både henne och sig
själv. Även om hon lär mig om vrede och kärlek så pressar den
här boken givetvis fram tankar om otrohet. Och Nin här blir väldigt
underlig, och jag förstår att hon inte är så befriad från skam
som jag tänkte då jag läste ”Incest”. Jag blandade ihop att
våga skriva skamlöst med att leva skamlöst. För hon är inte
omedveten om att det hon gör riskerar göra illa de hon älskar,
ändå vågar hon inte säga vad hon känner. Istället smyger och
ljuger hon. Otrohet, till skillnad från flersamhet, bygger på
oärlighet, och i mina högtravande tankar om tillvaron är det
scenarion jag inte kan förstå. Eller, jag kan förstå att det
händer en gång. Eller att någon som inte egentligen bryr sig om
sin partner inleder otrohetsrelationer. Men Nin visar varför vissa
väljer att leva dubbel- och trippelliv för att leva ut sina egna
känslor, i ständig risk att såra andra. Hon gör det väl, ändå
förstår jag henne aldrig till fullo, men det har antagligen att
göra med att en av mina stora terapigrejer är att ibland våga
sätta mig själv före andra. Nin har uppenbarligen inga problem att
göra det. Läsningen landar aldrig i att legitimera otrohet, och det är inte heller Anaïs Nins ansats. Hon skildrar sig själv och sin, ibland väldigt egocentriska, upplevelse av livet. (Sen blir det rent komiskt emellanåt, som när Miller inte förstår
hennes skrivande jämför hon sig med ”Odyssen”.)
”Jag skulle
kunna bedra den störste och finaste mannen på jorden.
Otrohetsidealet är ett skämt.”
Jag antar att alla som skriver
tusentals sidor av välformulerade dagböcker, fullt publicerbara,
har en narcissistisk ådra, något Anaïs Nin själv också reflekterar över,
och som Miller påpekar. Men hennes dagböcker
har fortfarande magiskt värde för andra, jag växer av att läsa hennes lyhörda
sätt att uppleva och skildra känslor. Genom sina dagböcker låter
hon oss leva med i hennes version av hennes liv.
Detta är en oerhört
märklig, mycket läsvärd, kärleksskildring, även för den som
inte själv vill vara otrogen, men är sugen på att problematisera
passion, förälskelse, sex och kärlek.
Finns filmatiserad, men jag har inte sett.Uma Thurman spelar June. Trailer här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar