Namnet J-K Huysmans dök upp i min
värld då jag läste Michel Houllebecqs ”Underkastelse”, och jag
googlade loss lite på namnet, fascinerades av artiklar om denne
urfader till dekadensen som litteraturform. Träffarna berättade om
en författare som hanterar ockultism, katolicism, djupa relationen
till konst med mera. Jag lade hans titlar på att-läsa-listan. Och
sedan föll jag för frestelsen på Bokmässan, då de vackra
utgåvorna i Alastor Press monter verkligen ropade på mig. Att
förläggaren Andreas Lundberg hann lägga in några varma ord gjorde
inte suget mindre.
”Mot strömmen” kom ut första
gången 1884, en svensk censurerad översättning först 194 och
sedan i den version jag läst, på Alastor press 2004 och i ett nytryck 2013. Den
handlar om enslingen Des Esseintes, en konstälskande och ekonomiskt
oberoende markis som i romanens inledning drar sig tillbaka från
Paris och börjar bygga sin tillvaro i ensamhet (med tjänstefolk, of
course). Han ser sig själv som mänsklighetens essens, och de flesta
andra som delar av en äcklig och idiotisk pöbel. Till stor del är
”Mot strömmen” en slags välinsatta kulturella essäer med bitsk
ton då des Esseintes skapar sin nya, eremittillvaro. Jag läser med
stor glädje fantastiska litterära gensvar till klassiska konstverk
(tex Moreaus L'Apparition eller Bresdins Comédie de la Mort.
Alastors utgåva innehåller dessutom tryckta versioner av flera av
konstverken!), redogörelser för hur ett förädlat luktsinne
fungerar eller vilken mat som passar huvudpersonens smaklökar bäst.
Des Esseintes genomför sina äventyr
hemma i läsfåtöljen, och det verkar ha blivit en grej för de
dekadenta överlag. Idealbilden var att inte resa fysiskt, utan
snarare mentalt genom att låta sig triggas av konst. Aldrig låta
verkligheten riskerar att förstöra en bra drömbilder, den egna
upplevelsen är viktigare än verkligheten.
”Hela hemligheten är att man
förstår att låta sig ryckas med, kan koncentrera sin själ på en
enda sak, till den grad i stånd att bortse från verkligheten att
hallucinationen infinner sig och har förmågan att ersätta
verkligheten med en drömd verklighet.”
”Mot strömmen” är en kavalkad av
kulturknutte-runkande, och jag älskar det. Huysmans och de andra
dekadenta författarna gör sitt bästa med att fylla det hål efter
religionen som moderniteten skapat, och de gör det med konsten. Och,
utan att ha läst om ”Dorian Grays porträtt” tänker jag att
just synen på konst som totalt uppslukande, meningsfull just genom
sin onyttighet, var det som gjorde ”Mot strömmen” till Oscar
Wildes fickbibel. (Kanske är det till och med så att ”Mot
strömmen” är den giftiga bok som puttar Dorian Gray i fördärvet?)
Men där Dorian Gray lever ut sin
dekadens i sinnliga upplevelser bland sex och droger har des
Esseintes i ”Mot strömmen” redan klarat av den delen av den
dekadenta tillvaron, och drar sig i romanens inledning tillbaka och
isolerar sig från sin samtid.
”Som en eremit var han mogen för
ensamheten, plågad av livet och förväntade sig inget mer av det;
och som en munk var han överväldigad av en gränslös trötthet, av
ett behov av lugn och ro, av en önskan att aldrig mer behöva ha att
göra med världsligt folk som, enligt honom, var nyttomänniskor och
kretiner.”
Des Esseintes menar att konsten är
allt. Naturen har spelat ut sin roll, den är enformig och
enkelriktad, följer den sina mönster. Den bisarra, äckliga,
fantastiska delen då han handlar krukväxter givetvis på samma
anala, noggrant planerade vis som allt annat han köper, överraskar
mig, vi vet ju att han hatar naturen, tills vi får förstå att han
valt de mest motbjudande och konstiga växterna att pryda sitt hem
med, just för att narras med Naturen.
”Ja, när epoken i vilken en
talangfull människa dömts att leva är trist och idiotisk hemsöks
konstnären, kanske utan att ens veta om det, av längtan till ett
annat sekel."
Längtan efter att leva i en annan tid
får mig att tänka på då den norske konstnären Odd Nerdrum och
hans son var med i Skavlan i höstas och talade om att en kan välja
vilken tid en vill leva i. Det är en spännande tanke, och även om
det ät tröstlöst att önska sig till en annan tid finns faktiskt
få saker som hindrar en att, på dekadent vis, utforska historien
mentalt och hitta de tider som passar en själv. Huysmans vurmar
särskilt för medeltiden, då konsten och religionen tog plats i
tillvaron på ett annorlunda, mer, uppvärderat, elitistiskt och
finslipat, sätt, än slutet av artonhundratalet.
Men, jag vet ju att Huysmans blev
katolik senare i livet, något som också hanteras bland annat i
böckerna ”I avgrunden” och ”En route” och som jag kommer
skriva om framöver, och ”Mot strömmen” skildrar inte en
dekadent utopi (om den nu skulle kunna finnas?).
Tvärtom är ”Mot
strömmen” överraskande postmodern, des Esseintes skapar sin egen
värld, men samtidigt gör han det genom att konsumera saker. Han är
finsmakad, vurmar detaljer och kvalité, men inte för att det gör
saker med honom som individ, utan snarare för att ”det är det
rätta, tillräckligt långt ifrån hur pöbeln gör.” Des
Esseintes gör alltså inte det han själv vill (han har väl av
förklarliga skäl inte hunnit läsa Nietzsche) utan skapar sin
identitet i reaktion mot strömmen. Slaktarens fru älskar
ädelstenar, då kan inte han göra det, och så vidare. Des
Esseintes är alltså inte en vild oberoende fritänkare, utan klivet
är egentligen inte långt från honom till vår tids hipsters som
konsumerar det obskyra tills det blir mainstream, och sedan drar
vidare i jakt på något udda som kan dölja bristen på egen
identitet.
Des Esseintes är också bortkopplad
från sin samtid/verklighet/omgivning på ett vis som för tankarna
exempelvis till vår samtids innesittande, World of
Warcraft-spelande, porrsurfande unga män utan verkligt sammanhang
får sin bekräftelse på internet. (des Esseintes får i och för
sig ingen bekräftelse alls, men jag ska inte avslöja vad detta
leder till.)
Och, läs följande stycke och kom ihåg
att det är skrivet för över hundratjugo år sedan:
”Slutligen hatade han av hela sin
kraft den nya generationen, dessa avskyvärda moderna grobianer som
känner sig tvingade att prata och skratta högt på restauranger och
caféer, och som knuffar till en på trottoaren utan att be om
ursäkt, och som utan att ens urskulda sig, utan att ens hälsa, kör
in hjulen på en barnvagn mellan ens ben.”
Det ska också nämnas, ”Mot
strömmen” är smakfullt översatt. Inte för att min skolfranska
skulle klara av en riktig bedömning, men jag känner känslan,
tycker att ordval ofta känns så bra att det kunde varit ett verk på
originalspråk jag läste. Och, jag anar att herr Elias Wraak själv
kommer läsa denna text, och visst förtjänar han (du!) en rejäl
bekräftelse på ett väl genomfört verk, ett verk som borde
uppmärksammas av fler. ”Mot strömmen” faktiskt påverkar den
aktive läsaren som vågar släppa in litteraturen (till skillnad
från hur des Esseintes läser) på djupet. Tack käre Wraak för en
stor kulturgärning!
”Mot strömmen” är en påminnelse
till en Nietzsche-läsande småbarnsfarsa med tendens att förkovra
sig i bökig litteratur att en frustration över samtidens
försoffning och förslöning, inte helt effektivt bemöts med att
ytterligare en person totalt försoffas och försvinner in i konsten
och sitt eget huvud.
Alastor press säljer den fina utgåvan
som jag köpt, med vackra bilder (även om vissa bybilder och tåg känns lite krystade?) och skillade fotnoter som för en att kunna
låtsas vara bildad. Köp direkt från förlaget och inte via
nätjättarna så går pengarna dit de ska (men lägger med länk för
pingly).
Obekant med Odd Nerdrum? Googla loss för en verkligt intressant samtida konstnär. Se bla. hans fantastiska bild "Mordet på Andreas Baader".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar