Gun-Britt Sundströms kultiga relationsroman tar
sin läsare genom ett sjuttiotal i Stockholm, med FNL-pins och
Vietnamdemos, tokvänster och borgerlighet. En heterorelation står i
centrum för romanen, den blossar upp mellan berättarjaget Martina
och Gustav, två vänsterintellektuella. Hon är skoningslös och rastlös, han är
storsint och förstående. Bägge är litteraturkunniga, sökande, diskuterande,
ifrågasättande. Och oblyga talar de om allt, och häri ligger en av
”Makens” litterära unikheter. De diskuterar onani, sin dragning
till andra, och andra relationella tabuämnen. Snart har de också
sex med andra, inleder relationer med andra, och berättar
fortfarande lika ärligt allt för sin partner, fastän det gör ont
i både den som säger och den som lyssnar.
”'Hänsynslöst uppriktig' står
det i tidningsreportagen när kändisarna talar ut, det är en bra
fras. Osovrad uppriktighet är hänsynslös, den beror på den
talandes behov av öppning men tar ingen hänsyn till hur det tas upp
av den som hör.”
Jaget är en överraskande rationell
och rak kvinna, romanens andra stora kvalité, även om vi så
småningom får anledning att väcka en del frågetecken kring den
bilden, opålitligberättare-style. Vi följer närgånget hennes
pendlande mellan att vara ett vi när hon vill vara ett jag, och att
tvingas vara ett jag när hon vill vara ett vi.
Berättarjaget skriver att hon inte är
en idémänniska, och inte heller filosof, men hon övertygar mig
inte direkt om det. Cynisk är hon, visst, oromantiskt, absolut, men också en både bred och djup
tänkare.
”Det är så jobbigt att höra
ihop med någon. När jag är ensam spelar det ju ingen roll vad jag
är på för humör, jag kan syssla med något annat och låta bli
att tänka på det. Men när jag är tillsammans med dig blir det
plötsligt så betydelsefullt, du märker mina lynneskiftningar innan
jag själv gör det, de blir förstorade genom dig, och så blir det
som om det var ditt fel.”
Romanen slår an i mina egna förvirrade
år som relationsanarkist, och jag tänker hur mycket användning jag
skulle ha haft av den här boken för tio år sedan. För det här är
ingen hyllning till tvåsamheten, eller ensamheten, eller flersamheten,
det är nog inte en hyllning till något. Istället är det en bitsk men respektfull illustration av hur svårt det är med relationer,
oavsett definition.
”Självständighet. Det låter
bra. Självständig måste vara bra att vara. Självständighet kan
man inte ha för mycket av.
Inte det? I själva verket är det
ju en fråga om en form av beroende, detta som allting annat: att
nämligen vara beroende av oberoende.”
En essäkänsla hägrar över stora
delar av texten, så mycket att jag gissar att Sundström planerat
synopsis för att kunna utforska alla möjliga och omöjliga
situationer som kan uppstå i en relation. Att jag ”genomskådar”
det gör mig ingenting, jag vill läsa Sundströms reflektioner.
”Makens” sätt att väcka tankar om ensamhet och tvåsamhet och
problematisering av vardagslivet tar mig till Malin Linderoths
”Nuckan”, som också var en relationell ögonöppnare.
Det här är en
svår bok att skriva om. Som om bell hooks kärleksteorier gestaltats
tjugo-trettio år innan hon själv skrev dem? Bort med romantiken
från relationen, in med arbetet och reflektionen. Kärlek är mer än
en känsla, det är något en gör.
Jag vet inte, men
är du intresserad av mänskliga relationer med ett öppet, inte så
lättprovocerat, sinne är ”Maken” en bok för dig att hålla på
med.
Spänningen ligger
givetvis i om Gustav och jaget kommer att klara av att fortsätta
leva tillsammans, de står inte ut med varandra, och inte utan
varandra. Men utan att bränna handling för er så lovar jag att det
är värt att läsa till slutet.
Köp på ditt antikvariat, eller här,
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaVi läste den i vår bokklubb förra året och den gav upphov till väldigt intressanta diskussioner.
SvaraRadera