Något år efter hajpen kunde jag nu
låtsas att jag hittat boken själv och ta upp den här omskrivna debutromanen. En ung kvinna som rått
skildrar drogmissbruk, sex och ensamhet torde egentligen ha väckt
mitt intresse direkt vid publiceringen, men instinktivt skeptisk till det som sätts på
piedestaler så tog det mig lite tid att hitta fram.Kanske också för att jag trodde, genom titeln, att romanen skulle vara ytligt drogromatisk på ett ointressant sätt.
Men, iallafall, så hittade jag fram och romanen är framskriven med en
jagberättare som skildrar sitt destruktiva liv som ung missbrukande
kvinna. Schunnesson har ett imponerande rikt språk men romantiserar
för den skull ingenting av knarkarens helvete eller
drogernas rus. Berättarjaget lurar och snor och bedrar för att fylla kroppen
med substanser som kan döva de inre demonerna. Jag inser under läsningen att bokens titel nog är en ironisk blinkning till Flashbackforumets många mer självförhärligande tripprapporter vars syfte brukar vara att skildra berättaren/brukaren som häftig och farlig. Men det finns inget självförverkligande i det knarkande som Schunnesson skriver fram, bara en allt mer desperat verklighetsflykt. Undan uppväxtens trauman, undan dåliga relationer, undan självhat.
”Barndomen är ingenting du lämnar
bara för att du känner för det.”
Vi får följa jagets liv i Sverige,
men också under en resa till Thailand hon gör för att bryta sina
egna mönster, ett grepp som omgivningen kanske kan se som naivt men
som också kan fungera livsavgörande och livräddande för många
med missbruksproblem.
”jag åkte hem, skrev på ett
kvitto att ingen människa går upp mot en lina.”
Starkt och talande i romanen, men också
tänkvärt utanför. Det är så mycket vi låtsas är viktigare än
andra människor. Knark, jobb, Facebook, Netflix, Likes, högerswipes,
frisyrer, jeans, lägsta tid på milen och så vidare. När det i
själva verket är i det mänskliga mötet med andra som magin med
tillvaron finns. Det är där vi blir sedda, själva fundamentet till
att kunna landa, läka, leva, leka.
Romanen fungerar som en påminnelse för
alla oss med livet under någorlunda kontroll att det är ett
ytterligt fåtal människor som är genuint onda (som gör gärningar
vars enda syfte är att skada någon annan för ens eget nöjes
skull). De flesta som gör hemska saker gör det i någon form av
desperation, sprungen ur brist på resurser, materiella eller
emotionella. För lite pengar, kärlek eller bekräftelse. Eller
alltihopa. En knarkare lurar inte vänner eller snor cyklar för
att vara elak, utan för att moralen inte längre får plats i livet.
Behovet, begäret, att få tyst på sitt eget skrikande, trasiga, okramade ego
väger tyngre än normer om uppförande eller omgivningens tyckande.
Och om en redan är dömd, varför fortsätta försöka?
Läsningen får mig att lova mig själv
att ge fler chanser, trots att missbrukare gärna blir manipulativa
så vill jag våga se fler öden, släppa in fler människor, men jag
ska ändå inte ta skit. Både för min egen skull, men också
för den andres, för ingen mår i längden bra av att inte bli
avkrävd (lagom mycket) eget ansvar.
Schunnesson skildrar skickligt att det
inte finns något glamouröst med knark, utan att det snabbt förlorar
sin äventyrlighet och blir långtråkigt. Tyvärr tycker jag att
läsningen av romanen blir det också. Jag älskar idéen, starten
och språket, men det är någon del som saknas för att den här
romanen helt ska slå omkull mig och bli något annat än den
schyssta quickread som den blir nu.
Finns hos imperiet här men garanterat också på din bibbla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar