Imorgon pratar Pål Eggert på
Syndikalistiskt Forum i Göteborg, och jag såg till att hinna läsa
hans första bok innan dess. Han har funnits på att-läsa-listan
länge, fantasy och skräck som utspelar sig i Göteborg liksom!
Första kapitlet blir därför ett antiklimax, jag gillar inte alls tonen och den råbarkade stilen och överväger att direkt lägga bort boken. Jag bestämmer mig för att läsa vidare och inser snart att inledningen inte alls är representativ för resten av Eggerts bok. Hans stil är bara ibland krystat hård, framförallt är han finurligt ljus trots stora mörker.
Första kapitlet blir därför ett antiklimax, jag gillar inte alls tonen och den råbarkade stilen och överväger att direkt lägga bort boken. Jag bestämmer mig för att läsa vidare och inser snart att inledningen inte alls är representativ för resten av Eggerts bok. Hans stil är bara ibland krystat hård, framförallt är han finurligt ljus trots stora mörker.
Berättelsen följer en socialarbetare
på ett boende på Hisingen för hemlösa och missbrukare. Det är
initierat gestaltat, utan att varesig romantisera eller demonisera. Tydligt märker vi att Eggert själv har erfarenhet av den här världen
och de här människorna (han är socialarbetare till yrket). När vi börjar förstå ”det onda” i Eggerts värld så förstår vi
att det främst drabbar de i vårt samhälle som redan är så
utsatta, de utan lön, anställning och tak över huvudet. ”Ondskan”
drabbar också genom ett monster som äter själar, efter att först
få dem att gå under för tyngden av sitt eget elände, vilket jag
läser som en metafor för droger och missbruk.
Det blir sammanlagt en stark skildring av dubbel utsatthet och social kannibalism, och innehåller samtidigt lustiga detaljer. Som hur socialarbetarna inte behöver vara rädda för ondskan på samma sätt som en missbrukare, utan skyddas av kontor och ordning; och när huvudpersonen konfronterar ”ondskan” så vill han inte döda monstret utan lägger istället upp en handlingsplan med realistiska delmål, genom att repetera det som sägs i samtalet och återkoppla. Gång på gång att Eggert är precis den sortens människa vi vill att ska arbeta med utsatta. Eggert hinner till min förtjusning diskutera Michael Marmot och statussyndromet (i en fantasybok!), och erfarenhet glimtar bakom det fantastiskt proffsiga socialarbetarcitatet:
Det blir sammanlagt en stark skildring av dubbel utsatthet och social kannibalism, och innehåller samtidigt lustiga detaljer. Som hur socialarbetarna inte behöver vara rädda för ondskan på samma sätt som en missbrukare, utan skyddas av kontor och ordning; och när huvudpersonen konfronterar ”ondskan” så vill han inte döda monstret utan lägger istället upp en handlingsplan med realistiska delmål, genom att repetera det som sägs i samtalet och återkoppla. Gång på gång att Eggert är precis den sortens människa vi vill att ska arbeta med utsatta. Eggert hinner till min förtjusning diskutera Michael Marmot och statussyndromet (i en fantasybok!), och erfarenhet glimtar bakom det fantastiskt proffsiga socialarbetarcitatet:
”Skit gärna i vad jag säger, men
skit inte i vad du själv sagt – tänk på det du egentligen vill.”
Eller det hjärtskärande viktiga:
”Men fläckas inte många
självmördares dödsinstrument av ett eller flera fingeravtryck från
andra människor? Förtryckande föräldrar, mobbande klasskamrater,
psykopatchefer eller falska vänner.”
Språket skulle kunna bantas en aning,
vissa stycken blir kaka-på-kaka-beskrivningar och jag stör mig på
detaljer, som att att Isas återberättande inte är skrivet i
jag-form, en del actionscener saknar känsla och när dialogen
ska vara hårdkokt så tappar den trovärdighet. Men det är otroligt
kul med scener som utspelar sig längs min cykelväg till jobbet,
eller på platser där jag tidigare bott. Eggert peppar mig att att
skriva både om Göteborg och om mina egna arbetserfarenheter. Och i
slutet tar han verkligen i från tårna, fläskar på och det blir
himla bra.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar