Det är allt pirrigt att ge sig på att
läsa böcker skrivna av vänner och bekanta, men som tur är skriver
folk i min omgivning bra (Jonas Lundström tar alltså plats
tillsammans med Arne Nilsson och Hanna Wikman).
Jonas är en erfaren
aktivist och våra vägar korsades ett par gånger 2011-2012 i
samband med några aktioner mot deportationer och ett No
Borders-läger utanför Stockholm. Men Jonas (till skillnad från mig
och så vitt jag vet) gick aldrig sönder av sin aktivism utan har
istället fortsatt att (till synes) outtröttlig befinna sig där
saker händer, hela tiden uppmärksamt iakttagande och sökande efter
förståelse, aldrig rädd för att ta ställning (iallafall inte så
rädd att han låter det hindra). Det är en ypperlig grund för en
aktivist att kämpa från (istället för min egen
”måste-visa-att-jag-är-värd-att-leva”-drivkraft), och för en
författare att skriva från. Och hela ”Batongerna slår nedåt”
skimrar av kämpaglöd och argumentationslust.
Boken är en anarkistisk ögonöppnare
kring det svenska rättssystemet, om hur resurser fortfarande riktas
på insatser som håller samhällskroppen ren (småbuset på gatan)
medan stora ekonomiska brottslingar inte prioriteras, slipper
batongslag i knävecken och definieras sällan ens som kriminella.
Jag ler åt det härligt respektlösa
då Lundström ger sig på att förklara både Marx och Foucault för
att sedan ta avstamp från deras axlar och skapa sin egen
illustration av maktens landskap. Det är imponerande och
inspirerande!
Men den allra största behållningen
från ”Batongerna slår nedåt” är kanske ändå just tydliggörandet
av hur sådana koncept som ”kriminell”, ”brott”, ”fängelse”
och ”straff” är diskursiva konstruktioner och inga naturlagar.
Som exempel, är fängelsestraffets syfte att vara avskräckande och samtidigt någonslags
tillbakabetalande av en skuld till samhället? Fungerar det? Är det
isåfall beräknat enligt vettiga principer? Vad är en våldtäkt i
fängelsetid? Är det rimligt med tio år för narkotikaförsäljning,
och bara tre för grova sexuella övergrepp på barn under många år.
Och så vidare.
Lundström tydliggör gång på gång
det orimliga i det vi tenderar tänka på som naturligt.
Extra intressant blir diskussionen om
straffens avskräckande effekt på viljan att delta vid civil
olydnadsaktioner. Den typen av lagbrott föregås ofta av tanke,
planering och reflektion. Jag känner igen det, hur i sådana
sammanhang straffets avskräckande faktiskt fungerar (tyvärr) . Men
förarbetet inför civil olydnadsaktioner skiljer sig drastiskt mot
mycket av ”den synliga kriminaliteten på gatan”, som inte har
samma sorts förberedelsefas. Den avskräckande effekten uteblir
alltså kring många andra typer av lagbrott.
Boken utgör överlag en värdefull,
alltför sällsynt, anarkistisk kommentar till den svenska polisen.
Lundström blottar exempelvis det absurda i hur polisen alltid
används som primärkälla hos de stora mediehusen, eller hur de
själva upprepat begår brott utan att fällas, se det tragiskt
aktuella exemplet kring 20-årige Eric för exempel på bägge två. (Det är inte direkt någon vild
gissning att ingen polis kommer fällas för det mordet heller.)
Det är lite annorlunda för mig att
skriva om facklitteratur än skönlitteratur. Fackböcker kommer ofta
med någon form av sanningsanspråk, som läsaren kan gå med på
eller kanske ifrågasätta utifrån egen förförståelse
och kunskap. Jag är ingen duvunge kring anarkism och
kriminalitetskritik, och även om jag emellanåt känner det som om
jag machetehugger mig fram mellan Lundströms fotnoter medan hans
hårda ansats hamras in i mig, så lyckas Lundström. ”Batongerna
slår nedåt” kommer inte med ännu en
sanning. Tvärtom, som en god anarkist använder han all den forskning han tröskat och petar effektivt hål på
maktens hycklande ”Sanning” och visar att verkligheten är
krångligare än vi vill erkänna.
Jag tycker tyvärr att parallellerna
mellan Sverige och USA emellanåt haltar en aning, och språkligt
plumpa formuleringar som ”helt enkelt”, ”ju” och ”dock”
stör min läsning.
Det är ett intressant val hur
Lundström benämner alla personer i boken som ”hen”.
Ögonöppnande och samtidigt lite irriterande, och på något ställe
har det ändå smugit sig in könande, (exempelvis ”En kvinna i
övre medelåldern […] hade kommit fram till mig och frågat varför
poliser hade slitit sönder dörren till hens bil.” (s. 122)).
Bokens byline ”en berättelse om
brottsbekämpning” är aningen missvisande, eftersom boken utgör
mer än så. Jag läser den som en uppgörelse med kriminaliteten som
koncept och polisen som ordningsskapande myndighet. Fast jag fattar
att det inte låter lika catchy.
Jag saknar fler röster inifrån
fängelseapparaten, från fångarna själva, trots att Lundström har
ett tiotal år av frivilligarbeten på anstalt bakom sig. Det hade
kanske varit en annan bok, men hade samtidigt kunnat vara ett
förtydligande om att alla fångar är människor som agerat som de
gjort av någon anledning, inte för att ”de är kriminella”.
Såhär kanske, Lundström argumenterar snyggt och tydligt för att
”kriminella” är individer, men några gestaltande exempel hade
ändå inte skadat, tror jag.
Men, mina förbättringsförslag är
småsaker. Lundström lyckas med sin stora ansats, att problematisera
och göra tydligt att inget är naturlagar i ett samhällsbygge.
Kunskap, diskurser, intressen och vilja styr politiken och juridiken.
Gränsen mellan kriminell och ickekriminell är inte så tydlig som
vi låtsas att den är. Världen är inte svart-vit.
Och Sverige är inte världens bästa
land, däremot slätstruket och inte så lite naivt, och vi behöver
radikala hjärnor som Jonas Lundström. För att bryta isär rådande
strukturer, förstå vår omgivning och kanske framförallt för att
väcka kampglöd i slumrande bokbloggande fåtöljanarkister..
Tack Jonas, du har så rätt och må vi
aldrig glömma det – ingen är fri förrän alla är fria!
(Internetköp här hellre än här eller här, eller göteborgsköp
den på Syndikalistiskt forum eller på Radikala bokmässan i
september (dit Jonas kommer), eller bara be ditt bibliotek
ta hem den. Eller gör alltihop.)
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
SvaraRadera