Plotten är enkel. Fyra stycken rika
aristokrater köper/kidnappar ett antal barn, unga män och kvinnor
och några gamlingar, spärrar in dem i ett bergspalats och bränner
bokstavligen alla broar som leder dit. Därefter börjar de 120
dagarna, under vilka de fyra libertinerna lever ut exakt alla sina
(och andras) lidelser och perversioner efter en noga utformad,
stadigt stegrande plan. Avvikelser och överträdandet av gränser utgör egensyfte och upphovet till njutning.
”Och vilka är de varelser ni nu
är underordnade? Djupt och erkänt skurkaktiga personer vilkas enda
gud är deras liderlighet, vilkas eda lagar är deras lastbarhet och
vilkas enda broms är deras utsvävningar; gudlösa rucklare utan
principer och religion, den minst brottslige av dem är besudlad med
fler tarvligheter än ni skulle kunna räkna upp, och i vilkas ögon
en kvinnas liv, vad säger jag, en kvinnas? Livet hos var och en som
bebor jordklotets yta, är lika obetydligt som utplånandet av en
fluga.”
Det blir en kavalkad i äckel, ett
aldrig sinande uppräkning av grova förnedringar och övergrepp. Så
uppenbart fantiserade, och de Sade inleder kanske med att leta
anständighetens gräns, men passerar den kvickt och låter gränsen
försvinna bakom oss i horisonten. (Du kan faktiskt inte föreställa
dig hur grovt det blir.) Till en början läser jag boken med den
distans konsten kan ha, sedan letar den sig in i mig. Jag börjar
tänka på historier från nutiden, om sadistiska torskar som Kapten
Klänning och andra som skildras i ”Skugglandet”, att vissa av de
Sades grovheter faktiskt förekommit i verkligheten säger något om
den mänskliga existensen. Att män med makt riskerar bli vidriga
odjur som förlorar fokus på sin omgivning.
Det finns dokumentärer om
porrmissbrukare som upplever att de måste höja insatsen av
förbjudet för att fortsätta att bli upphetsade, och plötsligt
finner sig konsumera våldsam barnporr, inte för att de någonsin
innan trott att de blir upphetsade av barn, utan för att de blivit
slavar för sin egen njutning och jakten efter det förbjudna. Satt i
det sammanhanget blir ”De 120 dagarna i Sodom” en viktig varning
till vår nutida civilisation, som med Internets anonymitet, riskerar
låsa upp all möjlig skit ur det mänskliga mörkret.
Det slår mig att ”De 120 dagarna i
Sodom” kan läsas som en slags vulgär variant av ”Ett ord i rättan tid”, en enda stor gestaltning av en större princip. Men
istället för att som Liu Zhenyun skriva fram det vackert glittrande Indras nät, så
skildrar de Sade människan som en maskinell skapelse av kött, en slav
under sina egna begär. Och här förvånas jag över de Sades rykte
som frihetsvurmare. Hans verk genomsyras visserligen av
konstnärlig frihet, och något plan av fri, om än haltande, individuell
sexualitet – men samtidigt är ingen karaktär verkligt fri. De tillfångatagna i romanen slavar under
tyrannerna, medan tyrannerna slavar under sina egna begär. Markisens
människor är kartongfigurer som fylls av köttets kraft, som vill
leva ut kåtheten framförallt, eller tvingas till att leva ut
andras. Visst, det måste varit en kraftig ateistisk motbild till de
Sades samtida prästerskap och det han upplevde som hycklande
verklighetsfrånvänt prat om själar och frälsning. Det måste ha
varit farlig maktkritik när den kom – men idag, lever vi inte
redan i en slags de Sade-värld, där vi bara är våra materiella
manifestationer, vår kropp och vårt kött, egoistiskt sökande
efter vår egen njutning, medan de ickemateriella värdena (och
världarna) inte längre finns?
Kanske försöker de Sade normalisera
det onormala, och problematisera koncept som ”naturligt”. Och det
blir intressant, för även fast läsningen bitvis är outhärdlig,
för även om övergreppen och grovheterna överträffar ALL
exploation-splatter-gore jag surfat och sett på genom mitt liv, så
blir det ändå långtråkig läsning. Jag känner inget med
karaktärerna, skiljer inte ens på dem. Men jag upplever smärtan
och obehagen. Läsningen blir en slags mental tortyr. Och ändå
fortsätter jag. Kanske har de Sade gjort mig till masochist,
en som njuter av att förnedras och plågas?
Många verkar på olika sätt ha jobbat
med att göra markisen till sin. Överraskande nog flera välkända
feminister som Simone de Beauvoir, Edda Manga, Angela Davis; främst
(tror jag) eftersom han skrev om den kvinnliga sexuella upplevelsen
med samma fokus som den manliga. Freudianer gör de Sade till
för-Freudian i och med hans gestaltande av sexualiteten som den
primära mänskliga drivkraften. Och kanske är ”De 120 dagarna i
Sodom” ett pre-psykoanalytiskt sätt för markisen själv att
skriva ur sig sina egna fängelsefantasier?
Men jag slår igen boken med en känsla
av att ha läst något som (tack och lov) inte liknar något annat,
ett verk som inte passar in någonstans. Oavsett är detta väl
någonslags definition av storslagen och odödlig litteratur. Att den
fortsätter säga oss saker om oss själva, fortsätter tvinga fram
tankar och diskussioner.
Medan jag läst ”De 120 dagarna i
Sodom” har jag följt den tunnelseende frikyrkodrivna
ankdammsdiskussionen om Mr Cool och pedofillåten som kom för några
år sedan, och ryser. Inte för att jag gillar Mr Cool, eller för
att han lyckas provocera mig eller vara rolig, utan för att
diskussionen och mobmentaliteten är så uppenbart idiotisk och
trångsynt. Moralpaniken skenar, folk vägrar (med flit?) att se
gränsen mellan konst och verklighet, och jag undrar förskräckt när
dreven ska hitta till biblioteken. För hanteringen av oönskad
litteratur är ändå ett mått på konstnärlig frihet i ett
samhälle, och ”De 120 dagarna i Sodom” stod till min gläde
framme på Partillebibblan, de Sades ”Filosofin i sängkammaren”
stod till och med på skyltplats, och sen tidigare vet vi att
Teratologens (tydligt de Sade-inspirerade) ”Äldreomsorgen i övre Kågedalen” fanns i magasinet.
För, ändå. Hur motsägelsefullt det
än kan verka, så är jag glad över att ha läst den här romanen.
Trots allt. Den är farlig, på riktigt. Svårförstådd. Mörk. Ond.
Verkligen inte för alla. Men tankeväckande och ett måste för den
som strävar efter att förstå sig själv. För jag lovar. Det är
fullkomligt omöjligt att läsa ”De 120 dagarna i Sodom” och inte
samtidigt ruckas en aning i bilden av sig själv och vår värld.
Carl-Michael Edenborgs svar på Kajsa Ekis de Sade-kritik är läsvärd. Eller det här längre blogginlägget .
Nånsin undrat varifrån bandnamnet The Libertines kommer?
Nånsin undrat varifrån bandnamnet The Libertines kommer?
Trailern till Pasolonins filmatisering, som vi såg flera gånger under gymnasiet (och trimmade upplevelsen genom att samtidigt äta chokladpudding..)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar