Det känns svårt
att recensera en vän men here it goes. Arne Nilsson är pensionerad
docent i sociologi, och vän till mig via
palestinasolidatitetsrörelsen. Han ägnade sin forskarkarriär åt
mäns homoliv i Göteborg och på Amerikabåtarna. Med ”Bög i
folkhemmet” skriver han nu sin första, förhoppningsvis inte
sista, icke-akademiska bok. Det kretsar fortsatt om bögar och
Göteborg, men nu med honom själv i centrum.
Det här är ingen
vanlig komma-ut-berättelse, utan istället använder Arne
sociologens blick på sitt liv och ger oss sin syn på sin klassresa
från arbetarklassuppväxten på Guldheden, via dekadent ungvuxenliv
vid Sveaplan till etablerad akademiker på Göteborgs universitet.
Med korta, lättlästa meningar och anekdoter målar Arne upp sin
uppväxt och unga vuxenår. Han beskriver arbetarklassens
skötsamhetsideal och tystnaden kring det avvikande, och hur det
faktumet att alla kände alla på Guldheden skapade en tvingande
arbetarklassnorm. Arne märker själv tidigt att han inte lever upp
till förväntningarna på arbetarklasspojkar och söker sina egna
vägar. Han väljer studiernas väg till medelklassen, och med kläder
och stil distansierar han sig till arbetarklassarvet. Men han passar
inte helt in i medelklassen heller, för han är inte intresserad av
tjejer. Så småningom kommer han till slut i kontakt med den manliga
homolivet i Göteborg. Genom tysta möten med andra män i pissoarer
eller buskage i centrala stan lever han ut sina sexuella lustar, men
det dröjer ändå länge innan han erkänner för sig själv att han
är homosexuell.
Även om jag inte
var obekant med konceptet anonymt homosex kommer jag ändå mig själv
med att bli lite provocerad av anonymiteten och det stora fokuset på
just sex och inte kärlek. Sen inser jag att hade jag hittat anonymt,
opersonligt sex på ett liknande sätt i min uppväxt hade jag
antagligen också fortsatt leta upp det. Men än tydligare förstår
jag hur normativa mina tankar är när Arne förklarar hur hans egen
homofobi, tillsammans med homolivets ickeexistens i offentligheten,
hindrar honom från andra relationer till män än just de
korta-anonyma-sexuella mötena. Han kände inte att villkorslös
kärlek kunde eller fick finnas mellan män. Och när han väl vågar
försöka ha en kärleksrelation med en man han lär känna klarar
han inte av att erkänna för sig själv att han inte är någon
”riktig man”, han blir rädd för fjollighet, omanlighet, gör
slut och beger sig tillbaka till pissoarerna..
Sen tycker jag att
tystnad blir spännande i Arnes bok. Många män, inklusive Arne
själv, levde med som nämnt ovan mycket egen homofobi och stort
självförakt, och det var därför lättare att förtränga de egna
känslorna och aktiviteterna om det bara var sex och aldrig kärlek.
En annan viktig orsak är hur tystnaden möjliggör fantiserandet om
den andre, där det blir lätt att låtsas att den andre är en
”riktig karl” och lägga sina egna värderingar i det. Tystnaden
spelar en helt motsatt roll när Arne är ensam, då skyr han den och
han spelar konstant musik för att hindra sig från att tänka på
vad han håller på med. Så i pissoarerna är tystnaden och
fantasierna något vackert och befriande, medan i ensamheten hemma
blir tystnaden fängslande och ångestladdad. Och sen tystnadstemat
går vidare genom Arnes historia, tystnaden inför
arbetarklassvännerna, tystnaden inför familjen, tystnaden inför
medelklassvännerna, tystnaden inför männen han har sex med. Nästan
ingenstans får hela Arne komma till tals, och det är så innerligt sorgligt.
Jag hade dock gärna
fått känna lite mer med vad den unge Arne kände. För liksom, hur
kändes det att bli bortvald i pissoaren eller på dansgolvet? Hur
kändes det att leva ett liv där ingen kunde förstå alla delar av
ens identitet? Hur kändes det att förlora en tjejkompis för att
hon antagligen önskade sig en kärleksrelation med honom, något han
aldrig kunde ge? Boken är varken kall eller känslolös, men ibland
tyvärr lite sociologiskt torr. Samtidigt är det hela tiden lärorikt
att få följa just sociologens beskrivning av sin egen tillvaro, men
ändå önskar jag att det emellanåt hade det varit fint med lite
mer av psykologens beskrivning. Eller bara den lilla, sårbara
individens.
Det är en viktig
bok Arne skrivit, såklart för homovärlden men också för att den
berättar en intressant och viktig, ickenormativ del av Göteborgs
historia. Han får oss att tänka efter kring vilka vi är och varför
– och vilka vi blir genom vår livstid och livsstil. Vi lär oss
aldrig så mycket om normen som när vi lyssnar på dem som befinner
sig utanför den. ”Bög i folkhemmet” ger också lite hopp i en
mörk samtid, för vårt samhälle har tagit många viktiga steg mot
jämlikhet senaste decennierna - det är alldeles för lätt att
glömma och jag är glad över att Arne påminner oss.
Jag ska peppa Arne
att fortsätta skriva, för boken slutar (aningen rumphugget) 1976 då
Arne står i början av sin forskarkarriär. Jag vet att massor av
mer lärorika saker händer i Arnes liv, bland annat landar han
äntligen i en lång och kärleksfull relation, han gör karriär
genom sin bögforskning i akademin, och han kommer ut för sin
familj. Så Arne - om några år räknar jag med att jag läser ”Bög
i akademin”!
(Och Arne, det här
med att du kommer ihåg gator, adresser,platser, personer och
byggnader på det viset du gör? Fungerade hjärnorna så bra
pre-sociala medier, eller är det din som är exceptionell? Kram på dig o tack för att du är så bra!)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar