Den här lille rackaren är tydligen en
klassiker bland JVVF-killar och andra fans av litterär pornografi,
dekadens och surrealism. Jag hade missat den, tills tack och lov
Linda stack den i min hand. ”Ögats historia” är en del av den
franska surrealismen från nittonhundratalets första halva (Anaïs Nin en annan), är en dramatisk kärlekshistoria och skildrar tre
personers vilda sexuella fantasier. Det blir sex, våld och kroppsvätskor. Men, till skillnad från våldet och snuskets urkung Markisen de Sade så blir Bataille aldrig outhärdligt upprepande. Bataille är
kort och slagkraftig och därför mer kraftfull.
Det är mycket jag vill säga om den
här boken och dess författare. Till exempel att Georges Bataille
var radikalvänster och antifascist. Han skapade en tidning
(Acephale) under andra världskriget i syfte att återta Nietzsche
från fascisterna på andra sidan gränsen. Så sjukt modigt och
viktigt! Och lite som Nietzsche ger Bataille till en början sken av
att vara lättläst och tydlig, men under läsningen träder fler och
fler komplicerande lager och tolkningsmöjligheter fram. För det är tätt mellan symbolerna i
”Ögats historia”. Den tydligaste är den vita utplattade
globerna. Äggen, ögat, testiklarna. Det är också vätskor, mjölk,
urin, tårar.
Jag hade tänkt skriva den här texten
som att konst inte behöver vara rationell, nyttig, lönsam eller
funktionell. Den kan också bara få vara. Smuts och snusk kan få
vara smuts och snusk. Vilket jag till viss del tycker, men så kom
jag till Batailles efterord, där han psykologiserar romanen. Där
får jag läsa om den lille Georges tragiska uppväxt med en blind
och rullstolsburen syfilissjuk halvt vansinnig far, och en mor som
med tiden förlorade förståndet och hängde sig på vinden.
Plötsligt får symbolerna i romanen en annan innebörd och jag
förstår att genom att skriva fram obsceniteter utforskade Bataille
sitt eget inre, sina trauman och undanträngda fantasier. Jag förstår
också att romanen innehåller så mycket mer än vad det verkar vid
första ögonkastet.
”För andra verkar universum
anständigt. Det verkar anständigt för anständiga människor
därför att deras ögon är kastrerade. Därför fruktar de det
obscena. De erfar ingen ångest om de hör tuppens skrik eller
upptäcker den stjärnbeströdda himlen. I allmänhet smakar man på
'köttets njutningar' på villkor att de är fadda.”
För, och detta är viktigt,
surrealismen och dekadensen är inte verklighetsfrånvänd. Den utgör
inte lat verklighetsflykt. Det här är ansträngande, obekväm
läsning, urtypen av transgressiv litteratur, så som jag vill ha den. För jag vill ju att läsning
ska pressa fram de känslorna och de tankar jag annars gärna går omvägar runt. Jag slår
igen ”Ögats historia” med ett introspektivt obehagligt
småleende, och en tanke på hur stor roll Bataille lär ha spelat
för såväl kritiska akademiker som Derrida och Foucault, som
samtida konstnärer som Chuck Palahniuk och Marilyn Manson.
Men Bataille stod som sagt på andra
jättars axlar, och tex. det antikristna från Nietzsche pulserar tydligt
genom ”Ögats historia”. Här finns ingen skam trots de grova
vulgäriteterna. I den engelska utgåvan finns en underbar akademisk
atombomb till essä om litterär pornografi av Susanne Sontag. Den
bjuder till flera rader långa understrykningar (och har inspirerat
delar av den här bokreflektionen), exempelvis:
”What difficulties arise from the
long deformation of the sexual impulses administered by Western
Christianity, whose ugly wounds virtually everyone in this culture
bears.”
Bataille, de Sade och de andra visar
läsaren hur den mänskliga sexualiteten helt saknar moral, tanken
att vi skulle kunna styra vår upphetsning är kristet bottenslam som
ligger kvar och fortfarande orsakar mentala monster av skam och skuld. Det är tankar som
verkligen förtjänar att brännas och inte återvinnas i ett ”sekulärt” samhälle.
De transgressiva visar (för den som vill och vågar) att den
mänskliga upphetsningen är ett jävla sketchy fenomen, med
potentiellt brutal verkanskraft på individen. Kort sagt, du kan inte
bestämma vad du blir upphetsad av, hur mycket du än
försöker. (Däremot kan du styra över vad du väljer att göra av
din upphetsning, om du faktiskt vågar facea den.)

Är litterär trangressiv pornografi
farlig?
Mitt svar blir absolut! Konst kan
definitivt putta folk till att göra hemska saker. (Kubrick ångrade
filmatiseringen av ”A clockwork orange”, Burgess ångrade att han
skrev den, just eftersom flera unga killgäng imiterade ultravåldet). Tvärtom, jag tänker att den som påstår att
konsten inte är farlig blundar för dess magiska kraft. Det
mänskliga subjektet är omöjligt att tämja eller ens helt
förutspå. Vansinne, våld, desperation bubblar under de lugnaste,
de mest polerade hudarna och det är omöjligt att veta vad som
får någons bägare att svämma över. Vad som kommer ge den sista knuffen från tanke eller känsla till handling.
Men, ska vi låta konsten ta ansvaret för detta mänskliga fenomen, då behöver vi se större på frågan. En censurapparat i storleken Västerås kommun känns rimlig, eftersom all bra konst isåfall är potentiellt farlig, då den siktar på att påverka och förändra våra tankar och sinnesstämning.
Med det sagt så är ”Ögats historia” verkligen inte en bok för alla. Den attackerar upplevelsen av sig själv och den egna tillvaron. Det är omtumlande, inspirerande, obehagligt, och faktiskt lite farligt på riktigt.
Men, ska vi låta konsten ta ansvaret för detta mänskliga fenomen, då behöver vi se större på frågan. En censurapparat i storleken Västerås kommun känns rimlig, eftersom all bra konst isåfall är potentiellt farlig, då den siktar på att påverka och förändra våra tankar och sinnesstämning.
Med det sagt så är ”Ögats historia” verkligen inte en bok för alla. Den attackerar upplevelsen av sig själv och den egna tillvaron. Det är omtumlande, inspirerande, obehagligt, och faktiskt lite farligt på riktigt.
(Och justdet. Boken innehåller en hel
del maffiga gåtor och insikter om döden också. Men det får ju inte plats här denna gång. Otroligt att du läste hela vägen hit. Tack för visat intresse.)
Öppningen av ”Nekrofilen” känns
klart inspirerad av en scen ur Batailles biografi.
Köp boken direkt och billigast från Vertigo här, annars här eller här (länkar för pingly-länk).
Köp boken direkt och billigast från Vertigo här, annars här eller här (länkar för pingly-länk).
Den enda bokvideobloggaren (”Betterthan food”) jag hittat som är värd att följa älskar tydligen
Bataille, och har köpt rättigheterna till att filmatisera den.
Låter stört och omöjligt, men det ska bli intressant att följa.
Dokumentär om Georges Bataille här på
youtube.
Deathspell Omega är tydligen fransk
Bataille-inspirerad metal från Frankrike.Tyvärr inte speciellt bra..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar