Sedan jag fick egna barn är pedofili en av de saker som
skrämmer mig allra mest. Att
uppskattningsvis 3-5% av den vuxna befolkningen bär på en sexuell
läggning som får dem att tända på prepubertala barn, det är en
ogripbar siffra som håller mig vaken om nätterna. Det är alltså
över en procent, vilket borde göra det till en slags folksjukdom.
Men det är klart, läggningen är inte problematisk/sjuklig om inte
personen själv tycker det, eller om hen börjar begå övergrepp.
Iallafall, jag valde ”Tampa” dels
för någotslags ”know your enemy”-tänk, men också för att
jag, som bekant, älskar transgressiv litteratur. Romanen är
inspirerad av verkliga händelser, författaren gick i High School
med en kvinna som senare i livet dömdes för övergrepp på en
fjortonårig pojke hon var lärare till. Men romanen är fiktion, och
när jag jämför det verkliga fallet med förövaren i ”Tampa”
verkar de skilja sig mycket åt, fundamentalt kring gärningsmannen,
men likna varandra kring samhällets syn i slutet.
Celeste, jagberättaren och
huvudpersonen i ”Tampa”, är någonslags bombnedslags-snygging,
gift med en polis kör hon omkring i en Corvette och får män i alla
åldrar att vända sig om efter henne. Men hon är inte intresserad
av sin man, eller andra vuxna män. Hon tänder på pojkar i yngre
tonåren. Hon har därför valt att bli lärare för att i yrket
kunna ragga upp barn och ha sex med dem. Tyvärr låter inte Nutting
Celeste ”bara vara pedofil”, utan hon är också sociopat. Totalt
iskallt beräknande i sitt beteende, empatilös, utan en tanke på
sin omgivning. Inte på offren, inte på sin man, och så vidare. Det
gör också att det blir omöjligt att känna med henne. Celeste blir
tyvärr aldrig mer än en monsterkarikatyr.
En stor del av romanen är välskriven
grafisk porr, framskriven snarast som mellan en egoistisk kvinna och
en tafatt man. Effekten och obehaget av att det är sex mellan barn
och en vuxen försvinner många gånger, jag tycker att författaren
handskas ovarsamt med sitt ämne. På ett vis har hon fallit för en
av den transgressiva litteraturens fallgropar, när smutsen och det
gränsöverskridande blir i ett egensyfte, grovheterna saknar poäng.
Chock för chockens skull. Samtidigt glömmer Nutting av att påminna
oss om hur obehagligt det vi läser faktiskt är. Nutting glömmer också av hur fullständigt osannolikt allt sex blir efter ett tag. Lägger ingen märke till någonting i Tampa?
Just sexet är ändå det enda som
lurar mig att minsta lilla känna med huvudpersonen, när jag
försöker och anstränger mig. Celeste i ”Tampa” marknadsförs
som en kvinnlig Humbert Humbert (Nabokovs förövare i klassikern
”Lolita”), men jag tycker det är en skrattretande jämförelse. Som jag minns
Humbert (färskare i minnet ligger Henrik-karaktären i Knausgårds
debut ”Ut ur världen”) så finns den litterära magin i att
författaren lyckas få mig att känna med någon som gör hemska
grejer. ”Tampa” är med psykopat-Celeste snarare mer lik Bret
Easton Ellis karaktär Patrick Bateman i ”American Psycho”. Och
jag känner på ett liknande vis som jag gjorde inför Bateman. Idén
är roligare än genomförandet. Det blir inte kul att ha sociopater
i huvudrollen, eftersom det inte går att känna med någon som inte
känner. Det obehagliga i att Celeste tänder på tonåringar hade
räckt för den här romanens gränsöverskridande.
Och visst, kanske går det att bemöta
min kritik av Celeste-karaktären som att det handlar om att jag inte
kan föreställa mig en kvinnligt sexuellt odjur. Att det har med
könsroller i mitt huvud att göra. Kanske finns en viss poäng i
det, men det förklarar inte att resten av persongalleriet i romanen
också är kartongbitstunna och platta.
”Tampa” väcker intressanta
tankar. Kvinnor kan vara förövare i sexualbrott mot minderåriga.
Det är inte säkert att varken omgivningen eller det barn som
utsätts för övergrepp av en vuxen kvinna inser att det är något som skadar. Synen på manlig respektive kvinnlig sexualitet. Slutet av boken handlar mer om detta, och här
känns det som att verklighetens rättegång kring författarens
gamla klasskompis har stått modell för romanens intrig. Men det
görs slarvigt, för hastigt och rakt ner i halsen.
Jag skulle tipsa om den här romanen om
det sociopatiska i Celeste skrivits bort, om sexet tog upp max en
tredjedel av det nuvarande utrymmet, och rättegång och avslutning
istället fick svälla och ta plats. Nu tycker jag att du kan välja
en annan bok. Inte för att ämnet är för grovt eller att jag är
för pryd. Tvärtom. Ämnena som ”Tampa” väcker är alltför
viktiga för att hanteras så slarvigt som Nutting gör.
Vi får ingen backstory alls på
Celeste, mer än att hon valt sin yrkeskarriär just för att jaga
unga pojkar. Men hon är tjugosex och har inte innan romanen tar fart
begått några övergrepp. Jag blir förbannad på att Nutting tycker
att vi bara ska köpa det, när det tvärtom är här brännpunkten
borde ligga. Vad hände där emellan? Är pedofili en läggning som kommer från ingenstans, eller kan den påverkas/triggas/hämmas osv? När bestämmer sig en pedofil
att gå från tanke/fantasi, till att begå övergrepp? Och hur kan
vi som samhälle fånga upp det? Det hade varit en intressant
bok.
(Omslaget.. Genialt i sin vidrighet. Om det hade handlat om flickor och inte pojkar.
Romanen ska tydligen filmatiseras av Harmony Korine, han som gjorde fantastiska "Kids" och "Gummo". Det blir säkert sevärt.
Men köp inte den här boken, inte här, här eller här.)
Men köp inte den här boken, inte här, här eller här.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar