Jersild gled högt upp på min
läselista efter att jag här om månaden läste den underbart
nattsvarta dystopin ”Efter floden”. När min bästa boktipsare
Linda uppmärksammade mig på att Jersilds senaste bok handlade om
ett äldreboende i framtiden, slog peppmätaren i taket. (För den
som inte vet, jag är sjuksköterska i kommunal verksamhet, men
skriver också själv på en dystopi om vård i framtiden).
I ”Tivoli” har Gröna Lund
avvecklats som nöjefält för unga, och istället blivit ett lyxigt
seniorboende. Vi följer ett antal olika jagberättare som skildrar
sin del av boendet. De båda bröderna som flyttar ihop i
åttioårsåldern är den del av narrativet som verkligen letar sig
in i mig. Jagberättaren är den introverte brodern som i livets slut
börjar leva tätt intill sin mer världsvane storebror. Det blir
flera gånger hjärtskärande vackert om ålderdom och ensamhet, och
det är i de lägena som Jersild briljerar som författare. Den
uppenbara förståelsen för åldrandet, döden och vården lyfter
sidorna och läsupplevelsen.
Läkemedelsindustrin får sig en rejäl
smocka, en kul gliring till restriktionerna för att få sprida askan
efter en avliden skickas iväg genom att kalla det arv från gammal
religion och en förvanskad syn på hygien.
Teosoferna och madame Blavatsky får
sig lite skit, Katolska kyrkan startar fotbollslag för att desperat
försöka fånga in folket igen och Humanisterna har landat som
samhällsinstitution. Jag håller inte helt med varken Jersild (aktiv
i Humanisterna) eller deras ateistiska projekt, så gillar jag tanken
på dem som en uttalad arrangör av livsviktiga ritualer som
begravningar och så vidare. Och jag gillar hur Jersild skriver fram
en värld som får mig att tänka kring det.
Jag är däremot inte lika förtjust i
andra delar av idéerna. Hörläsglasögonen? De etiska problemen
kring att en boende skaffar en Barbara och kräver att
omsorgspersonalen ska hjälpa honom tvätta den, det är en
potentiellt jättebra historia. Men Jersild kan inte låta bli att
göra lite buskisfniss av det, istället för att illustrera
viktigare saker som konflikten mellan en sjuks rätt till sin
sexualitet å ena sidan, och rätten till vettiga/ickekränkande
arbetsuppgifter för personalen. Men Jersild fintar mig snyggt i en
annan scen, när globetrotterbrorsan köper sex till sin osäkre bror
så tror jag att författaren bakat in en rejäl gubbsjuka, men den
scenen vrids snyggt och hjärtligt till något bra.
Dialogen skriven utan markeringar eller
radbyten. Ett formgrepp som kan vara sjukt snyggt i vissa romaner.
Men ”Tivoli” är en lättläst roman i övrigt, och jag tycker
Jersild hugger sig i foten genom att spöka ut dialogen på det här
viset. Jag som är en van läsare stakar mig, och jag kan tänka mig
att den mer ovane läsaren får direkt svårt att förstå samtalen.
Jag får överlag en känsla av att
arbetsprocessen kring ”Tivoli” gått för fort. Det är mycket
pepp och berättarglädje och finurliga idéer, men helheten haltar.
Det skulle behöva kapas i historierna, och jag skulle behövt ett
metanarrativ, varför hör vi alla de här olika jagrösterna? Och,
varför låter rösterna så lika? Vi får veta att det finns
nyspråk, varför berättar inget av jaget på en mer nyspråklig
svenska i såfall? Och slutet, det bara händer, lite från
ingenstans?
Det är kul att läsa hur kapitalismen
nästlar sig in i äldrevården och börjar profitera på mjuka
värden. Men, det som blir direkt verklighetsfrånvänt i romanen, är
hur vi ska kunna ha gamla pensionärer så rika att de kan köpa in
sig i lyxiga komplex, när alla kommer jobba tills de går sönder
och sedan inte få några pengar alls? Visst anar vi att de flesta i
”Tivoli” hör till de rikare i samhället, men jag saknar ändå
berättelser/blinkningar till de gamla som inte har några pengar. De
är många redan, och kommer utgöra den absoluta majoriteten i
framtiden.
”Tivoli” är en läsvärd historia
som lyfter viktiga ämnen, äldrevården och framtiden, men som
missar sin chans att landa som en femma i mitt bibliotek. För även om jag får flera bra idéer till mitt eget skrivande och yrkesliv, så som helhet
är tyvärr ”Tivoli” inte i närheten av att vara en lika
komplett roman som Jersilds åttiotalsmästerverk ”Efter floden”.
Köp på ditt antikvariat, inte här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar