Det här med hajp är förrädiskt. Jag
gillade Atwoods ”Oryx & Crake” mycket, och ”The Handmaid's
Tale” är ju duktigt populär i sin teveserievariant. Här hemma
har Ida suttit och skrikit och gråtit åt den, medan jag tänkte att
jag skulle läsa boken först. Vilket jag nu har gjort, men tvekar
efter utläsningen faktiskt över om jag kommer ge teveserien min tid.
Fast mycket i romanen är bra. Den
dystopiska världen är genomtänkt, Atwood skriver i
förordet: att ingen enskild scen är helt påhittad, alla scener och delar är på
något vis hämtat ur verkligheten. Det ger romanen en märklig och stark bismak. Ofta handlar en dystopi om att skildra en framtid som
saknar något, som gör att vi uppskattar och vårdar att vi har det
kvar just nu. Till exempel friheten att göra fel, att protestera eller att ljuga, och så vidare. Den effekten finns också i
”The Handmaid's tale”, feminismen känns härligare och viktigare, men verklighetsaspekten gör att romanen samtidigt fungerar som en historielektion och påminnelse
om att jämlikhetskampen faktiskt inte kommit så långt som vi vill
inbilla oss. Framförallt har den inte så djupa trygga rötter som vi låtsas att den har. När som helst kan de enkla förklaringarna segra, om vi inte passar oss.
Atwood skriver fram en värld där en
fundamentalistisk kristendom har belägrat det som tidigare var USA,
men nu heter Gilead. Infertilitet plågar landet, antagligen kopplat
till männens spermieproduktion, men samhället letar primärt
korrigeringar i kvinnorna. Männen har makten, männen är djur, och
det är upp till staten och kvinnorna att sätta gränserna i
förhållande till männens sexualitet. Staten har därför tagit
kontrollen över reproduktionen. Berättarjaget är en barnaföderska
i den här industrin. Men hon är inte prostituerad, geisha eller
sällskapsdam, tvärtom är hon reducerad till en vandrande livmoder
(hejhej vår samtids diskussion om surrogatmödraskap) till en rik
man, kanske är han ett militärt befäl.
Genomgripande gillar jag hur Atwood
visar att om vi gör både katter och kvinnor till objekt istället
för subjekt så kan vi motivera hemska saker som utförs mot henne
eller honom. Det är en simpel men samtidigt otroligt viktig insikt.
Jag gillar hur Atwood gestaltar den
lilla makten som finns kvar hos kvinnan, berättarjaget. Den
sexuella, som ett hundben framför en hund, och hon låter karaktären
njuta av den. Det känns väldigt verkligt, och modigt skrivet.
Gilead ger mig vibbar av Michel
Houllebecqs dystopi i ”Underkastelse”, men där han skildrar
övergången mellan nutid och framtida religiös totalitarism (och
modigt pekar ut hur och vilka som skulle attraheras av en återgång
till tidigare mer hierarkiska relationer mellan könen) så hoppar
Atwood till större delen över det och skildrar istället hur det
skulle se ut då systemet satt sig (även om hon nuddar vid det i
Lukes egenintresse över berättarens förlorade frihet). Inget fel i
det berättargreppet, det är mer klassiskt dystopiskt och det är
innerligt svårt att skildra katastrofen (som Jersild pekar ut i
efterordet till ”Efter floden”). I Atwoods värld har
maktövergången varit våldsam och terrordriven, men jag har ändå
en smula svårt att se hur de religiösa behållit makten och klarat
av att genomföra sina hårda samhällsreformer? Omgivande länder
verkar inte ha gått igenom samma utveckling, och USA är stort?
Oavsett påminner ”The Handmaid's tale” sin läsare om att
demokrati och frihet än så länge inte är mer än historiska
parenteser. Att våldet och de enkla lösningarna är oerhört
mäktiga och frestande vägar för att enkelt organisera ett
samhälle, men att dess konsekvenser blir vidriga (hejhej,
högervindarna genom samhället generellt).
Jag har också lite svårt med att ett
totalitärt samhälle som har gått igenom så stort krångel med
reproduktionen praktiserar dödsstraffet så frikostigt som de verkar
göra. Kanske är det något i barnafödandet som jag inte förstår,
att det handlar om att de rika föräldrarnas existentiella projekt
snarare än ett demografiskt behov av barn? Isåfall hade jag gärna
sett det komma fram tydligare i romanen.
Sen är det det här märkliga
efterordet. Det behövs liksom inte. ”Järnhälen” av Jack London
är ett exempel på där det skenbart vetenskapliga appliceras mer
fungerande på en scifi-dystopi.
Och relationen mot slutet. Den bara
händer? Så kan det ju vara med relationer, men jag går inte med på
det i litteratur. Då vill jag att det gestaltas hur den bara händer.
Det kan inte bara plötsligt vara där. Då känner jag mig som
läsare lurad.
Margret Atwood är onekligen ett
skickligt proffs och jag roar mig med att iaktta hur mästerligt hon
hanterar jagberättaren. Jaget kan verkligen inte misstänkas vara
samma berättarjag som det Atwood använder i ”Oryx & Crake”.
Däremot kommer jag tyvärr aldrig helt nära jaget i ”The
Handmaids tale”, och det är framförallt anledningen till att
boken inte blir den klassiker hos mig som jag ville göra den till.
Det är en underbart hemsk och tankeväckande värld hon skrivit
fram, men den skrämmer mig inte på djupen som den skulle ha gjort
om jag brytt mig mer om karaktärerna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar