Min vän och sjuksköterskekollega Tor
stack den här lilla boken i min hand för något halvår sedan. Ett
stycke brinnande aktivistisk och feministisk kvinnohistoria, om hur
den upphöjda manliga läkarkonsten trädde in som norm för vård av
sjuka, på bekostnad av den kvinnliga helarkonsten. Om hur
rationalitet och vetenskap trängt undan erfarenhet, känsla och
rutin.
Ansatsen med boken är ingen komplett
historieskrivning, utan den pekar ut två viktiga tider för
formandet av synen på den moderna vården; häxjakterna och
framväxten av den moderna läkarkåren.
Bokens första del beskriver att när
häxjakterna drog över Europa under 1600-talet ställde sig den
framväxande läkarkåren på kyrkans sida, bakom dogmer, patriarkat
och maktcentralisering. Kvinnliga helare smutskastades och förlorade
sin upphöjda plats i samhället, även om de fortsatte att verka i
smyg. ”Häxan” får i boken upprättelse, och författarna låter
oss förstå att de som brändes på bål inte var några
fantasiväsen, utan verkliga och vårdande kvinnor. Det är
uppfriskande, och skrämmande, att inse hur många av de mediciner
(smärtstillande, antiinflammatoriska, för matsmältning, mot
förstoppning osv.) som fortfarande används, faktiskt kommer ur det
som historien har kommit att klassa som ”häxtraditioner”.
Samtidigt förstår jag att helarnas agerande var empiriskt grundat,
och de använde sinnen och intellekt efter bästa förmåga.
Sedan skildras 1800-talet och
framväxten av doktorn som en idealiserad man (intellektuell,
pragmatisk, handlingskraftig), och sjuksköterskan som det kvinnliga
idealet (mjuk och naturligt omhändertagande). Hur kvinnliga vårdare
först förtrycktes och förbjöds, och senare återinfördes i en
omformad version, den Nightingaleska – den underordnade
sjuksköterskan. Vi får därigenom en bakgrund till dagens
vårdhierarki, där den rationelle vetenskapsgrundade manlige läkaren
styr, och den naturligt vårdande kvinnliga sköterskan lyder.
”Healing, in its fullest sense,
consists of both curing and caring, doctoring and nursing. The old
lay healers of an earlier time had combined both functions and were
valued for both. […] But with the the development of scientific
medicine, and the modern medical profession, the two functions were
split irrevocably. Curing became the exclusive providence of the
doctor; caring was relegated to the nurse. All credit for the
patient's recovery went to the doctor and his ”quick fix,” for
only the doctor participated in the mystique of Science. The nurse's
activities, on the other hand, were barley distinguishable from those
of a servant. She had no power, no magic, and no claim to the
credit.”
Detta är en vild stridsskrift och osar
av andra vågens feminism, på ett vis jag uppskattar men som ibland
drar iväg väl långt i sitt hårda argumenterande, och ibland
svänger sig med, vad jag tror är, direkta felaktigheter (som att
katolska kyrkan tog inspiration av alkemin?).
Och det är intressant och
tankeprovocerande läsning, men egentligen väcker boken främst
andra tankar i mig. Jag fastnar i tankar kring kopplingen mellan
häxa-helare-sjuksköterska i kontrast till läkaren och vetenskapen.
Min vän Lars formulerade det som att läkarens plikt är inför
vetenskapen, medan sjuksköterskans är inför patientens upplevelse.
Vår roll är att vara den mjuka vårdaren, den som bemöter med rätt
språk och ser till patientens unika position, medan läkaren bedömer
funktion och presenterar objektiva iakttagelser.
Jag menar inte att kasta skit på
vetenskapen, den är otroligt viktig. Kirurgi, undersökningsmetoder,
verkningssubstanser och så vidare (jag är inte helt kockobello!).
Och vi sköterskor har ett ansvar att använda vetenskapen, och dela
med oss av den. Vi ska ge den till patienterna på ett vis de
förstår, för att ge dem makten åter över sin egen tillvaro. Och
jag menar inte att vi ska börja med en massa hittepå naturmediciner
eller behandla med ickebeprövade metoder. Men vetenskapen är inte
den enda måttstocken för ett mänskligt liv, och vi sjuksköterskor
är faktiskt en slags moderna häxor som möter patienten som den
komplexa och unika individ den är i just den stunden då vi möts.
Det finns vetenskapliga teorier för stöttande samtal, för
bekräftelse och så vidare, men det är inte det primära det vi
använder i mötet med patienten. Vi använder våra personer, och
det är inte alltid nödvändigtvis fel. Däremot blir det fel att
låtsas som att vi aldrig gör det. Då kommer vi aldrig att rätta
till vissa av våra tillkortakommanden, de som faktiskt orsakas av
vår persons brister.
Och, jag kissar verkligen i kyrkan nu,
men jag tycker att sjuksköterskekallet har delar som är bra! Klart
vi ska ha lön, klart vi ska lämna jobbet på jobbet, klart att vi
inte ska leva enbart för att jobba och så vidare. Men! Får jag
inte sitta vid sängen hos en döende patient och ibland faktiskt låta mig
beröras i djupet av hela min person, då skulle yrket
fort tappa sin mening och sin storhet. Och, den här insikten att en del av sjuksköterskerollen till sin natur är ickevetenskaplig, gör inte den mindre värd, eller
ens verklighetsfrånvänd. Snarare tvärtom. Den förklarar varför
tusentals syrror fortsätter knega för dåliga löner under risiga
arbetsförhållanden.
(Hela boken finns inläst här, kolla rad nummer 13.)
(Extra kul att Nine Inch Nails nya
skiva ”Bad witch” gett soundtrack till min läsning här, då
just ”Bad witch” är ett begrepp som används i boken. )
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar