För den som inte redan vet det har jag
de senaste åren intresserat mig allt mer för ickematerialistiska
frågor, meningen med livet, finns gud, varför skaver existensen i
hjärtat på så många moderna människor, och så vidare.
Inititerat av den livskris föräldraskapet inneburit för mig, och
kryddat av en komplicerad underbensfraktur som gett mig kroniska
smärtor. Den flitige bloggläsaren vet det redan. Men jag läser
alltså också en hel del grejer som ännu inte visat sig i bloggen,
annat än i mina reflektioner kanske. Exempelvis ligger Bibeln och
böcker av Nietzsche och Carl Jung också på mitt läsbord. Jag
fascineras, och har nog egentligen alltid gjort (även om jag under
några anarkistiska år förträngde det totalt) av religion, tro och
andlighet. Men till skillnad från då jag var indienresande hippie
letar jag inte längre efter en tro/religion att anamma, jag
letar efter vad som känns rätt för mig, och skiter i vad
det betyder för andra. En 'kosmisk anarkist' som min käre vän
Simon vist kallade det. Klivet var därför givet till ockultism och
esoterism (dessutom hade ett liv i hårdrock och metal redan smörjt
upp banan för mig genom att ha grundat mig med retorik, symboler och
begrepp).
Detta ledde mig iallafall fram till
Dion Fortune och hennes författarskap. Hon har skrivit mer
teoretiska böcker om kabbalah och tarot, som jag inte läst, men är
också känd för att ha gestaltat ockultismen i sin litteratur och
gjort praktiken tillgänglig. Fortune var yngre men halvt om halvt
samtida med Aleister Crowley, de bägge delade mycket, rörde sig
under en tid bägge i Golden Dawn (det esoteriska
nittonhundratalssällskapet, inte det nutida grekiska nazistpartiet)
även om de också skiljer sig markant åt i sina läror. Fortune var
också en kontroversiell figur, bröt med flera sällskap utvecklade
egna och höll låda. Fortune såg hur hårt samtiden dömde Crowley
för hans utsvävningar kring sexualitet, och gömde sig därför
delvis i skönlitteraturen. Men i sina verk har hon vävt in sina
erfarenheter från ett liv i ockultismen, och som jungiansk analytiker. ”The Sea Priestess” handlar
inte om ockultism, ockultismen är själva handlingen. Boken ska, hos
mottagliga, ge samma resultat som esoteriska ordnars
initiationsriter, och Fortune fick skit av otaliga mystiker för att
genom sina böcker ha gjort hemlig kunskap tillgänglig för vem som
helst som kan läsa.
Boken handlar om Wilfred, en ung och
ekonomiskt oberoende man som plågas av astma och tillvarons ytlighet
och monotoni. Genom sitt arbete som delägare i en mäklarfirma (ärvd
från sin far) kommer han i kontakt med den mystiska kvinnan Viven Le
Fey. Vivien drar honom till sig, både sexuellt, emotionellt och
spirituellt och hon blir hans esoteriske vägvisare. En stor del av
boken utspelar sig sedan i det halvt förfallna slottet vid Atlanten
som Le Fey köper från Wilfreds firma, en underbart fantasieggande
miljö som ramar in samtalen och dynamiken mellan Wilfred och Le Fey.
”I judge a personality not so much
by what they say, or even by what they do, but by the way they affect
you. For a person may do a lot in the world by virtue of the start he
has been given in life, or because he has got something that is
wanted at the moment, but that does not constitute a personality as I
use the word. A personality fetches a reaction out of you of one sort
or another, and it need not necessarily be a pleasant recaction.”
Fortune målar en värld med en skapar
gud/gudinna (Isis?), och samtidigt flera andra osynliga men verksamma
krafter. Exempelvis blottar hon vårt vetenskapliga paradigm genom
nedanstående citats olika syn på naturkrafterna (har är det ju
spännande att minnas exempelvis hur gravitationen fortfarande är en
ockult kraft. Vi vet att den finns, men egentligen inte hur den
fungerar)
”Only in Its works is It known to
us, and from these we deduce Its nature, and Its nature is Nature.
Primitive man personified Its powers and called them gods; modern man
depersonifies them and calls them forces and factors. Both are true,”
said she. ”but neither is the whole truth; for the gods are forces,
and the forces are intelligent and purposive, being exoressions of
the nature of the One.”
”The Sea Priestess” handlar mycket
om hur solen ger livet, men månen styr det. Jag tyckte det kändes
underligt, tills citatet nedan dök upp:
”She told me, too, that the moon
had a profound effect on mental states and moods, as is well known to
any who have to do with the mentally sick; and even we who consider
ourselves nominally normal are more affected than we choose to
belive.”
Och, till den som skrattar bort detta,
kan jag säga att jag i jobbet (sjuksköterska) den 28e juli i år
ringde polisen för handläggning av ett LPT (lagen om psykisk
tvångsvård) kring en patient som blivit psykotisk och våldsam, och
alfahannen som svarade sa ”vad håller ni i vården på med idag,
är det blodmånen eller? Vi har femton väntande LPT-ärenden, och
det är fortfarande bara eftermiddag.”
Det skulle gå att skriva kritiskt om
det biologistiska man-kvinnapolariteten som Fortune målar upp och
gör gudomliga entiteter av, men jag har läst lite Jung och ser
därför det snarare som arketyper som Fortune leker med, manligt och
kvinnligt, där varje individ bär på olika mängder av bägge,
oavsett biologiskt kön. Samtidigt som jag tycker mig förstå varför
kvinnan leder mannen genom boken, då kvinnor generellt har bättre
kontakt med sitt känsloliv och således med vad som formar vår syn
på världen.
Det skulle också gå fint att göra
sig lustig över att Viven Le Fay visar sig tro att hon är en
återfödd Morgan Lefay, alltså Merlins häxa, och hur hon ämnar
bli en prästinna för det förlorade Atlantis. Men jag tar inte
heller det helt bokstavligt, jag tycker det viktiga är perspektivet
som Fortune gestaltar: Vi formar vår värld genom våra sinnen, men
hur vi tolkar sinnesintrycken är beroende av hur vi kodar vår
hjärna, och den kodningen kan man manipulera genom kunskap,
ritualer, droger, genom att 'fake it til you make it'. Och vissa
saker kan vi inte bevisa hur de funkar, men vi kan känna, se och
uppleva att de gör det.
”Sometimes I think one thing about
myself, and sometimes I think another. As long as I believe in myself
I find I can do certain things. If I ceased to believe in myself, I
think I should just crumble into dust, like an unwrapped mummy.”
Den vetenskapligt sinnande kan förklara
det med att jag är mottaglig, skör, lever genom en medelålderskris,
är liten och törstar efter en större mening med tillvaron eller
whatever, men ”The Sea Priestess” är en magisk bok. Fortune
blottar faktiskt en del av det kollektivt omedvetna för mig, det
jungianska begreppet för den gemensamma delen av vårt inre, det som
inte går att vetenskapligt bevisa, men som går att känna.
Oavsett, och det är detta är centralt
med ockultismen för mig. Jag tar det som är värdefullt för mig,
lämnar allt annat, och uppmanar dig till att göra detsamma. Jag
skriver inte det här för att övertyga någon, utan för att dela
med mig. Vi vet vetenskapligt att människor som tror på en större
mening med tillvaron är lyckligare, men vi kan ännu inte
vetenskapligt varesig verifiera eller falsifiera det (även om
kvantfysiken och matematiken verkar vara det på spåren). Men vi kan
välja hur vi vill se på tillvaron, vår hjärna är exceptionellt
anpassningsbar, så låt oss utnyttja det. Livet blir magiskt om vi väljer att se det så.
”And because it was real to her it
became real to me and infected me with its emotion.”
(Och missta nu inte det här för något
jävla ”carpe diem” eller välja glädjen-snack, ockultism
handlar mycket om att bekanta sig med sitt mörker, göra sig själv
upplyst genom att utforska all den skit som formar oss inifrån. Men
det lägger jag inte ut texten om nu, jag är imponerad att någon
överhuvudtaget läst ända ner hit.
Jag hade mycket ut av att läsa
”Förborgade tecken – esoterism i västerländsk litteratur”,
en bok jag framöver kanske kommer skriva om i bloggen.)
På tal om Crowley: http://stewe.blogg.se/2018/june/lognernas-bok.html
SvaraRadera