söndag 12 maj 2019

”Järnskallen” av Nils Håkansson (2016)

Även om jag hade höga förväntningar på vägen in i den här läsningen (Håkansson har skrivit en av de bästa böcker som publicerats i Sverige de senaste åren, ”Ödmården”), jag vet att ”Järnskallen” skickades med i paketet till de som beställde Skraekoedlans senaste album, och att de överlag verkar ha ett kreativt samarbete, så visste jag inte vad jag hade att vänta då jag började den här läsningen.

  Romanen börjar med att skildra upprorsstämning i Stockholm. Ryska revolutionen pågår, hungerkravaller och desperation sprider sig även på vår sida av Östersjön. Håkansson målar en fin bild, jag börjar tänka historisk roman. Tills karaktärsgalleriet börjar presenteras. Kvinnan som kastar sig mellan hustak i trikåer, bossen maskerad med unionsflagga över ansiktet, med många fler. Då förstår jag vad ”Järnskallen” är. En historisk äventyrsroman med Marvelhjältar!
  Det är en orädd och respektlös ansats som jag beundrar, och läser ivrigt vidare. 
  
  Håkanssons språkskills syns i ”Järnskallen” också, men det blir mer skickligt dialektrunkande här än det magiska språket som står helt själv i ”Ödmården”. ”Järnskallen” ger mig också en rollspelskänsla, med det brokiga sällskapet med olika skills som ska lösa problem, och jag kommer att tänka på Zac O'yeahs ”Summan av kardemumman” och ”Tandooriälgen”. Bägges författarskap bubblar av berättarglädje och spexiga tankar.
  Men tyvärr tappar Håkansson mig rätt snart. Karaktärerna är för många, det allvetande perspektivet gör att jag bara tittar på och inte lever mig in. Jag läser ut romanen, gillar idéerna väldigt mycket, men fortsätter läsningen att hemsökas av en återkommande tanke: att jag läser en berättelse som fått fel form. ”Järnskallen” borde varit ett seriealbum, inte roman. Det skulle lösa karaktärsförvirringen, avståndet till karaktärerna, och jag skulle enklare köpa att det kopplas in nya skurkar fyrahundra sidor in.

  ”Järnskallen” är en bok att ha skoj med och i, men jag rekommenderar den som inte läst Håkansson att börja med ”Ödmården”, och få både skoj, djupt allvar och magiskt levande jagberättare med påhittat språk. 

Köp här eller här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar