Nu ger jag mig in i snårig terräng av
ömma tår och potentiella fascistkramar-anklagelser, men jag kunde
inte längre låta bli den här boken. Det som många inte skulle ta
i med tång har lockat mig länge, men när jag nyss fick
låna en bunt gamla nummer av tidskriften Subaltern gjorde
Teratologen sig påmind. Jag beställde fram boken från bibliotekets
magasin, tillsammans med några barnböcker, och vågade sen inte
möta blicken på någon bibliotekarie när jag hämtade ut dem. För
det här är en vidrig bok. Varenda sida innehåller hat, våld,
incest, rasism, nazism, snusk, kvinnohat, äckel, mord och pedofili.
Innan jag fördjupar mig, så måste
Expos gräv om författaren nämnas. För något år sedan avslöjade
de att Teratologen låg bakom ett superaktivt Flashbackkonto, känt
för sin antisemitism. Det är såklart piss på riktigt, men jag
smyglyssnar på Burzum också och försöker skilja konstnär och
konstverk, även om det är svårt att inte tänka på skaparen av det skapade. (och i största möjliga mån tar jag del av galningars konst utan att för den delen aktivt finansiera fascister..).
Det finns dessutom en anklagelse mot
”Äldreomsorgen” att den ska innehålla verkliga personer ur
Kågedalen som känt sig utmålade och förlöjligade. Alltså inte
kändisar utan privatpersoner. En sån anklagelse är ju sällan
påhittad, så det är såklart också piss på riktigt.
Men allt detta verklighetens piss vägde
till slut inte över min nyfikenhet inför Teratologens fiktiva piss,
och i veckan kastade jag mig in i Teratologens sjuka värld.
På grovt skelleftemål uppblandat med
egna uttryck och referenser (”hånhärma”, ”moltiga”,
”Lokeleendet” och ”minuterna släpa sä fram me
avskurna hälsener.”) skapas en berättarröst från vårt
allra mest undanträngda. (en fin, kortare inläsning av Lennart
Jähkel och punkbandet Totalt Jävla Mörker finns här.). Öppningskapitlet
avslöjar att berättarrösten, en elvaårig pojke, nu är mördad
och kroppen såld i frysdisken på ICA-butiker runt om i
Västerbotten, men att mördaren hittade en bunt tapetlängder fulla
av kritade ord med barnets spretiga handsstil. Därifrån tar
berättelsen sin början, om elvaåringen Pyret som lever tillsammans
med sin morfar.
”I Kåge te sä tillvaron som ett
öppet, pepprat sår, å ingen våga annat än döda glädjen var den
än visa sä.
En äkta Kågebo ä skevkäftad å
slätstruken å gå gärna bakom ryggen å säg sitt hjärtas
mening.”
”Nä vi strosa bara... å njut av
de kalla pratet... [...] Vi håll utkik efter nån å snacka
skit om..."
”Du bli väl den nya Brecht... ett
as som ensamt ogiltiförklara skapelsen...
Förlagen skrik ju som lindebarn i
öppna spisar efter gangstrar å sykopater...så för ett tok som du
bli de bara å välja å vraka.”
Här märks att boken inte bara
provocerande, utan också finurlig och ofta direkt rolig. Jantelag,
förlagens skenhelighet och ändå törst efter smuts, och en
profetia över sitt eget författarskap. För givetvis är
”Äldreomsorgen i över Kågedalen” mer än bara snusk. Det är
också nattsvart ångest, dräpande iakttagelser och målade
beskrivningar. (Min skrivvän
Philip valde sitt romanprojekt utifrån tanken att han skulle vilja
spendera mycket tid där. Jag kan inte låta bli att Teratologen
valde att spendera sin tid i detta.)
”Att kolla på en fotbollsmatch ä
ungefär som å leva. Man måst vara borta för att de ska kännas
bra.
Hur de än gå finns de bara
förlorare.
Finesser å mål ä numer lika
sällsynt som fantasi eller mod.”
”Klockan va drygt tre å natten
kom stormande. Dom hade fuska me himlen...Den såg int verkli ut för
fem öre.
Kallt å grällt, en försmak av
tider som ska komma.
Grin-ver.”
”De va ju lörda så
barnfamiljerna visa upp sä... vem försök dom lura?”
Det är tydligt att han läst mycket,
både i världslitteraturen och den smutsiga historien (om
seriemördare, sexuella avarter, historiska
massmord och så vidare). Jag kommer ofta att tänka på "En apelsin med ett urverk/A clockwork orange", både i och med det egna språket men också genom provokationer som verktyg för att säga större grejer. "Äldreomsorgen" innehåller också en kort referens till "Korova Milk Bar". Teratologen vet att han verkar i en
tradition av att använda provokationer för för att skildra livets
jävlighet, världens ondska och alla människors ömhetstörst. Det
kryllar av andra referenser också, jag prickar vissa, googlar andra och struntar
i de flesta. Men ett exempel;
”Undra om ja kom å göra nåt bra
nån gång... som Gavrilo Princip...eller Paul Tibbetts...”
(Princip sköt Franz Ferdinand och
utlöste första världskriget, Tibbetts fällde atombomben över
Hisroshima.)
Får en skriva eller skoja om allt?
Aboslut. Borde en? Njäe.
Samtidigt vet jag att jag läser en
påhittad berättelse och vet att författarens
provokationsambitioner. Teratologen själv dyker också upp som
karaktär i boken, och beskrivs som den siste nietzschianen. Jag tror
att det är med de ögonen man ska se ”Äldreomsorgen”, ett
exempel på nedbrytandet av all nedärvd moral utan att för dens
skull kunna ge ett alternativ, eftersom alla är skit. Och ändå
behöver vi varandra. Inbyggt i varje människa finns det som får
oss att bete oss illa, men samtidigt också behovet av att få finnas
till för någon annan och att få bli omhändertagen. Morfadern är
söndersliten av sorg och förtvivlan, plågas av sin egen bildning
och döljer alla känslor utom ilska och perversioner. Och pyret
älskar uppenbarligen sin morfar, oavsett vad han utsätter honom
för. Vi förtjänar inte att älska varandra, ändå gör vi det.
”Utanför fortsatte allt som
förut. De ä värre än man kan tro.
De kom ju allti en morronda, hur
djupt man än sov, hur bra man än har nä.”
”Han verka vanli, gammal å
allvarli.
Dom flesta ä ju så, dom tig ett
helt liv, slit ont, far illa.
Ja önska ja vore sån.”
”De e de fina me livet... oftast
känn man inte av dä.”
Boken är aningen för lång (precis
som det här blogginlägget börjar bli – hejhej, kul att du
fortfarande läser!), händelse efter händelse utan röd tråd eller
dramatrugi. Som livet självt kanske?
Det här är ändå en häftig bok, och
det känns därför oerhört rumphugget att Nikanor Teratologen inte
är nihilist utan antisemit. Det ger ”Äldreomsorgens”
raffinerade hat mot allt och alla en verklighetens äckliga bismak.
För han skriver långt på Flashback om exempelvis ”judiska
perversioner”. Det är ju dels direkt fånigt att koppla ihop något universellt beteende överhuvudtaget med etnicitet eller
religionstillhörighet, men för den som läst ”Äldreomsorgen”
blir den sortens uttalanden också en så extremt stor sten i
Teratologens glashus. Hyckeri blir inte tydligare än så. Nädu
Nikanor, ska man hata får man ändå hata folk för vad de gör och
inte för vad de är. Eller hata alla lika mycket.
(Skriv gärna en kommentar om du vill, om du vill skälla på mig över ovanstående eller så..)
(Vill du promt köpa den finns den dyrt här)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar