Jag satt och läste
om de fascistiska och djupt obehagliga ”The Turner diaries” och ”The hunter” (jag
tänker ju know your enemy och sådär) och googlesnubblade då över
Jack Londons Järnhälen, utgiven 1907. Nyfikenheten väcktes, för
hade ”Skriet från vildmarken”-författaren peppat fascism?
Det hade han
verkligen inte, men den tankevurpan jag gjorde att jag istället fick
bekanta mig med socialisten Jack London. Han som växte upp fattigt,
åkte till Klondike och för att vaska guld, stannade bara
en vinter, hittade inget guld, och
kom med
de erfarenheterna att skriva
sina första
böcker om vilda,
ensamma,
starka män.
Men
som
etablerad
författare hann
London
sedan bli
driven
fackföreningskämpe
och socialist,
och skrev efter det bland annat socialistdystopin
Järnhälen
innan
han dog 40 år ung.
Boken
är fiktion (sciene
fiction?) och
ger
sken av att vara en uråldig text skriven under ”de oroliga åren”
1912-1932, och
trycks sjuhundra år in i framtiden. Tryckaren
försöker klargöra vad som hände under
de
åren då kapitalister och socialister brakade samman, genom
att ge
ut berättelsen
ihop med egna
förklarande
fotnoter. Berättelsen
är författad av Ardis Everhard, revolutionär
och hustru till en
av de revolutionära ledarna. Formen
gör berättelsen förvirrande verklighetstrogen emellanåt, och jag
vågar påstå att Max Brooks måste ha inspirerats den när han
skrev sin
fantastiska World
War Z. Det
framgår tidigt i boken att den
revolutionära organisering vi får följa ur Ardis perspektiv inte
leder till den
stora revolutionen.
Men
via tryckarens
roande fotnoter får vi en glimt av framtiden,
nutiden
i boken, där
det kommunistiska samhället blommar och där
till exempel konflikten mellan arbetare och kapitalister
om fördelning av produktionen måste förklaras eftersom det för
”oss synes det löjeväckande”.
I bokens första uppviglande halva
följer hon Ernest när han mobiliserar och organiserar arbetarklassen, och diskuterar
omkull både prästerskap
(”Era händer
är mjuka av det arbete andra utfört åt er.”) och
kapitalister (”Ni vill ha möjlighet att plundra era
medmänniskor på ert eget lilla vis, men ni hypnotiserar er själva
till att tro att ni vill ha frihet.”). En av prästerna ser den
marxistiska sanningen och blir ”galen” i övriga prästerskapets
ögon när han börjar gå i trasiga kläder och ger bort sina
ägodelar. Kapitalisterna blir först förtvivlade över att de inte
hittar moraliska argument, men inser sen att de inte behöver några
argument eftersom de har makten att med våld jaga och ta kål på socialisterna - vilket realiseras i bokens dystopiska andra halva.
London
sägs med Järnhälen
ha velat få
sina mer reformvänliga socialistkamrater att förstå att
kapitalismen med sina många ansikten aldrig kommer ge sig utan extremt mycket mer eller mindre desperat våld. Det
budskapet går fram, även om det känns aningen
platt emellanåt.
Jag kan inte avgöra om googles
algoritmer var smarta eller bara
borgerliga (borgerliga
som i ”höger o vänsterextremism är samma sak”) när
de kastade in Järnhälen som tips bland mina fascistgooglingar, men
utan dem hade jag inte fått
läsa hur Jack London
förutspår hur
fascismen skapas och växer
då kapitalismen är i kris.
Han
kallar dem givetvis inte
fascister eftersom varken ordet eller konceptet fanns då han skrev
boken, men det går inte att förneka att Londons våldsamma
”svarta hundraden” liknar
väldigt mycket den
synnerligen verkliga fascism
som uppstod och frodades
innan och under Mussolinis
maktövertagande.
Genusglasögonen får plockas av, och så som den otroligt starke
revolutionäre ledaren Ernest skildras får det ju att vrida sig lite
i magen på anarkisten i mig, men London själv försvarar det i
förbifarten med att skildringen är personligt färgad av att
författarinnan var gift med huvudpersonen. Jag låter honom komma
undan med det. Svårare har jag att acceptera hans skildring av
underklassen, då klassföraktet riktigt osar mellan raderna och det
är snarare som att han beskriver zombier än människor.
Jack London, individualisten som
blev socialist och fackkämpe, har skrivit ett dystopiskt
(mellan
raderna också utopiskt)
verk fullt av känslan att
brinna för klasskampen - vilket känns himla gött en mörk höst i
likgiltighetens Sverige 2016. London
verkar ha läst sin Marx, vilket
inte jag gjort, så jag kan
inte kommentera riktigheten i
tex hans återgivande
av mervärdesteorin, men Järnhälen skildrar den desperata och
våldsamma kapitalism som Marx ska
ha sett som oundviklig
innan kommunismen. Tråkigt att London dog ung, för jag hade gärna
läst en fortsättning på Järnhälen, en skildring av kapitalismens
totala kapitulation under kommunismen.
Hela Järnhälen kan du läsa här om du vill, men det är inte samma översättning som jag läst.
Hela Järnhälen kan du läsa här om du vill, men det är inte samma översättning som jag läst.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar