Ray Bradbury gjorde
sig odödlig genom Farhenheit 451, en dystopisk
sciencefictionklassiker om brandmän inte längre behöver släcka
bränder utan istället arbetar med att bränna böcker, eftersom en
lättjetörstande befolkning som bara tittar på tv beslutat att
skriven litteratur är för ångesttyngd. Den boken skulle tåla en
omläsning för jag har den långt ifrån färskt i minnet, däremot
satt namnet Ray Bradbury kvar då jag rotade i boklådorna på
Östhjälpen i Jonsered. Där hittade jag novellsamlingen ”The
october country” utgiven 1956, men med noveller skrivna under 40-
och 50-talet. Bradbury var en mycket produktiv författare med många
skönlitterära böcker, tillsammans med över 600 publicerade
noveller under sitt liv. Det verkar finnas flera versioner innehållande olika antal noveller, 13 stycken är
samlade i den här samlingen jag hittade. Jag blev förvånad över
att upptäcka att de är snarare skräck och fantasy än science
fiction, varav några riktiga ryggradsrysare, och efter en del
googlande har jag förstått att det var ett verkligt superfynd jag
gjorde i boklådan.
Det väldigt lösa
temat är att alla novellerna på något vis förmedlar höstkänsla
(är det inte vad Knausgård håller på med nu förresten?), men i
övrigt spretar historierna mellan psykologisk skräck och
övernaturligheter. Vi får bland andra lära känna den handikappade
barnet som inte tar sig ur sängen, men som via någonslags
telepatisk förmåga kan leva ett liv utanför huset genom sin fritt
springande hund. Vi får följa med den olycklige, småväxte man som
varje kväll besöker ett spegelhus på en karneval för att gå raka
vägen till den konkava spegeln som får honom att se normallång ut.
En bonde köper loss en fascinerande burk med vars odefinierade
innehåll han imponerar på sina grannar och sin fru. Andra historier
är den om kvinnan som vägrade dö, den om mannen med vingarna som
fylleflyger in i en kraftledning, eller den om den fattiga familjen
som mirakulöst hittar en öde gård med blomstrande vetefält som
döljer ett oväntat, gigantiskt ansvar.
Det kryllar av
fantasi och oväntade vändningar i den här novellsamlingen,
verkligen passande ruggig höstläsning. Men Bradbury är inte bara fantasifull och överraskande, han har ett vackert och målande språk också. Som exempel den här beskrivningen av en tystnad i ett samtal:
"Here lay a typical Garvey silence. Here sat the largest manufacturer and deliverer of silences in the world; name one, he could provide it packaged and tied with throatclearings and whispers. Embarrassed, pained, calm, serene, indifferent, blessed, golden, or nervous silences; Garvey was in there."
Citatet blir även ett exempel på hur vacker novellformen kan vara. Stycket i boken varifrån citatet kommer inleder att beskriva ett samtal, men i beskrivningen av ett avbrott i samtalet så bakar Bradbury in en tänkvärd och vacker karaktärsbeskrivning också. Jag
värderar överlag novellformen högt, den författare som klarar
noveller klarar garanterat en längre historia också, då det är
ett svårt uppdrag att på bara några sidor hinna få läsaren att
känna något. I skräckformen förväntar jag mig dessutom att på
något vis bli överraskad. Bradbury lyckas inte bara med att få mig
att känna saker, han skrämmer upp mig till sittande i mitt
sängläsande, och han lämnar mig också med en för alltid
förändrad syn på mitt eget skelett och på den vinande vinden
utanför fönstret. Och vad var det egentligen i den där burken!?
Jag kommer plocka
fram den här samlingen nästa höst igen.
Två läsvärda recensioner hittar du här och här. Den senare länken innehåller även fantastiska illustrationer från någon annan utgåva än den jag köpte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar