En samling korta poetiska berättelser
om missanpassade barn. Med ett rakt och kortfattat men ändå fylligt
berättarspråk, och täta tolkningslager, ger Burton sina texter ett
natthimmelsvackert mytologiskt skimmer.
Titelnovellen är en slags omvänd
Oidipushistoria, ”Voodoo girl” en rapp gliring till skönhetsideal
och ytlighet, ”The girl who stared” får mig att skratta rakt ut,
”Robot Boy” tårar mina ögon och pekar på hur vi ser tekniken
framför människorna. Och så vidare.
Varje text innehåller ett par av Burtons egna illustrationer, vilket lyfter läsupplevelsen några pinnhål, och tätar det faktum att Burton uppenbarligen fungerar bäst i ett bredare medium än enbart litteratur. Inget fel i det, men det hjälper honom att komma undan med några onödigt krångliga formuleringar, som exempelvis hur han insprängt i en poetiskt text skriver ”100%” (Hur läser du ut det med rymt och känsla?). De enkla bilderna lyser av den för Tim Burton karakteristiska blandningen av oskyldighet och råhet, och jag färdas tillbaka till min egen barndom och tiden då ”Nightmare before christmas” hade premiär, och jag förtrollades av de gulliga och ändå mörka karkatärerna, de som fick mig att förstå att fastän jag kände mig utanför var det okej.
Varje text innehåller ett par av Burtons egna illustrationer, vilket lyfter läsupplevelsen några pinnhål, och tätar det faktum att Burton uppenbarligen fungerar bäst i ett bredare medium än enbart litteratur. Inget fel i det, men det hjälper honom att komma undan med några onödigt krångliga formuleringar, som exempelvis hur han insprängt i en poetiskt text skriver ”100%” (Hur läser du ut det med rymt och känsla?). De enkla bilderna lyser av den för Tim Burton karakteristiska blandningen av oskyldighet och råhet, och jag färdas tillbaka till min egen barndom och tiden då ”Nightmare before christmas” hade premiär, och jag förtrollades av de gulliga och ändå mörka karkatärerna, de som fick mig att förstå att fastän jag kände mig utanför var det okej.
Men när jag läser berättelserna i
samlingen tänker jag ändå först att de gemensamma temat är
föräldraskap. Oron över att ens barn inte ska vara normalt,
rädslan för hur illa det kan gå för den som inte passar in, att
hat och olycka kan lura i de mest oväntade former.
”Nothing could join
them,
except maybe one thing,
just maybe...
something to anchor their
spirits...
They had a baby.”
Efter lite reflektion inser jag att,
även om föräldraperspektiven absolut finns där, så handlar det
antagligen handlar mer om mig och min tendens att läsa in
föräldraskap i exakt allting just nu, i och med att jag fortfarande
genomlever den existentiella kris det innebär att bli förälder. I
efterhand är jag däremot övertygad om att ickeföräldrar, unga,
gamla, kan ha minst lika mycket ut av Burtons små sagor. För, som
fungerande myter, väver Burton samman tydliga (och ändå obskyra)
händelser och karaktärer, som sedan slår an något djupt mänskligt
i läsaren. Han skapar den typen av insikter som kommer av känslor
och upplevelser, snarare än ur intellektuell insikt. ”The
melancholy death of Oyster boy” är mer magi än vetenskap, och
bjuder fantastiska skildringar av den svårbegripliga upplevelsen det
innebär att vara människa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar