Även om båda åkte
till Spanien, och båda skrev om inbördeskriget så krigade George
Orwell medan Ernest Hemingway turistade. Jag minns inte var jag
läste det. Att Orwell aktivt stred i spanska
inbördeskriget och därefter skrev sin ”Hyllning till
Katalonien”, medan Ernest Hemingway åkte som turist, eller någon tidig slags embedded journalist, och därefter skrev
”Klockan klämtar för dig”. Oavsett hade det format min
ingång i den här boken, och jag började läsningen skeptisk och
med ansatsen att genomskåda Hemingway som macho och fejk. Något
tiotal sidor in har jag helt glömt att jag hade bestämt mig för
att inte gilla boken, jag skiter helt i om Hemingway höll något gevär eller inte, och istället rycks jag med i Hemingways målande berättelse. Genom samtal låter han proffsigt karaktärerna växa fram, utan närmare
personbeskrivningar innan. I ena stunden skildras det meningsfulla i
att brinna för en kamp mer än man brinner för sitt eget liv. I
nästa stund visar han krigets smutsiga dödande, där få unnas en
meningsfull död.
I boken följer vi
Robert Jordan, en amerikansk universitetslärare i spanska, som rest
till Spanien 1936 för att strida som dynamitard. Efter nästan ett
års aktivt deltagande i striderna kommer han till en grupp
partisaner långt in bakom de fascistiska linjerna för att, som en
del av en stundande överraskningsoffensiv, spränga en strategiskt
viktig bro. Han har valt att strida med kommunisterna för att han
ser fascismens hot mot det Spanien han älskar, snarare än att han
hyser någon fullständig tilltro till kommunismen. Jag saknar ibland
en längre utläggning kring detta, Robert Jordans drivkraft som
antifascist snarare än kommunist. Men då påminner jag mig om att
det här inte är någon bok som syftar till att förklara själva
inbördeskriget. Vi
får inga förklaringar alls kring ideologiska, religiösa,
ekonomiska, demografiska eller andra anledningar till kriget. Det är
heller ingen romantiserad hjältehistoria Hemingway målar upp.
Kanske är detta också boken allra största styrka, hade inte
kampen Robert Jordan för
mot fascismen lika gärna
kunnat vara kampen för nationen eller rasen? Vi
får inte veta speciellt mycket alls om Robert Jordans, eller de
andra soldaternas, personliga drivkrafter eller ideologier.
Däremot en hel del om deras
lojalitet till just kampen som sådan. Nu
råkar
det vara friheten
och kommunismen Robert
Jordan slåss för, och jag
relaterar därför mycket
lättare till hans kamp. Det
lurar mig in i att förstå hur
kriget
tvingar alla stridande att
ljuga och bedra, både för att skydda varandra
och för att skada varandra.
Men boken skildrar
krig, våldet är ständigt närvarande och soldaterna
drivs förstås ännu längre. Allra starkast är skildringen
av hur en nyligen befriad bys befolkning, tillsammans med
kommunistiska soldater, låter de återstående, överlevande
fascisterna springa gatlopp och därefter lynchas. En scen som ingen
kan skaka av sig.
Boken har någonslags
kärnbudskap kring hur striden är nödvändig - demokrati, jämlikhet
och rättvisa är värden som ska försvaras, och måste föras med
våld när det krävs. Men striden är omöjlig att ta utan att andra
viktiga värden går förlorade. Hemingway låter exempelvis den
gamle Anselmo reflektera:
”Jag tror att
det efter kriget måste det införas någon form av medborgerlig
botgöring ordnad så att alla kan bli renade från sitt dräpande,
ty i annat fall får vi aldrig någon sann och mänsklig grund att
bygga våra liv på. Dräpandet är av nöden, det vet jag, med det
är likväl mycket skadligt för den som dräper..”
En annan liknande
beskrivning, om Robert Jorden, efter en strid;
”Inom sig hade
han också en förtvivlan som växte fram ur den sorg soldater vänder
till hat för att kunna fortfara att vara soldater. Nu när allt var
över kände han sig ensam, isolerad och tömd på hänförelse och
han avskydde alla människor han såg.”
En annan av bokens
stora behållningar annars är just Robert Jordans tvivlande
tankegångar, när han tvivlar på kampen, på kommunismen, på sina
kamrater, på kärleken, på sin egen kompetens och så vidare.
Tankegångar som ändå alltid landar nyktert i att det är värt att
kämpa med det man har mot det man rår på.
Det finns mycket mer
att säga om den här boken, tolkningar kring religion, känslolöshet,
Hemingways kritik av anarkisterna osv, men jag tänker avsluta med
att berätta hur jag flera gånger under läsningen kommer på mig
själv med att tänka på peshmergasoldaterna i Kurdistan, på hur
deras strider pågår medan jag läser den här över sjuttio år
gamla skildringen av
gerillakrigsföringens
helveten.
Hur alla
de soldaterna slits sönder
som människor,
själsligt och ibland
fysiskt, oavsett om de
vinner den direkta striden eller inte. Jag
påminns gång på gång, av Hemingways råa och realistiska
berättande, om hur otroligt gott
jag har
det.
Samtidigt lämnas jag ändå med en känsla av saknad. En
medelklassig, privilegierad saknad att ha en så konkret kamp, så
viktig att mitt eget liv skulle kännas sekundärt. För klockan
klämtar även för mig.
(O japp,
Metallicalåten är inspirerad
av den här boken. Babababaa babababaa time marches on.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar