måndag 27 februari 2017

"The quality of mercy" av D.G. Compton (1965)

När jag läste om Compton som scifi-författare fick jag intrycket att han fokuserade mycket på moral och mjuka värden överlag i sina historier, så när jag billigt fick fatt i en hel bunt av hans böcker blev jag väldigt nöjd. När jag nu efter några månader började läsa den tidigaste av böckerna i min Compton-hög blev jag först lite besviken. En lång bit är den här boken nämligen inte mer än en välskriven deckarhistoria. En uppstyrd lyxig amerikansk militärbas i England. Huvudpersonen är pilot med topphemliga uppdrag in över röda territorier (givetvis är det Kalla kriget-kontext). Det sprids en läskig blodcancer bland befolkningen över hela världen, flyktingkriser avlöser varandra, den lilla militärbasen är förskonad från sjukdom, men också från direkta nyheter från omvärlden. Folket demonstrerar, de dör utan att få tillräcklig info eller hjälp från myndigheterna. Nån karaktär är paranoid. Boken drivs fram genom skildringen av huvudpersonens relation till sin fru. Men även om det känns gjort och inte är storslaget så är det ändå tillräckligt spännande för att jag ska fortsätta läsa.
Plötsligt vänder berättelsen ut och in på sig och blir riktigt bra och tänkvärd. Foliehatts-scifi! Om hur militärer och militären är läskiga, om vad makt, auktoritet och hierarkier gör med oss. Om kärlek och förhållanden. Dessutom är givetvis uppfriskande att få läsa om starka kvinnor i gammal science fiction. Jag underskattade helt klart Compton, och ser nu framemot att läsa igenom min fyndhög av böcker från honom.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar