Det visar sig snart att Stephen Kings bok passar mig bra, en rätt van läsare men ovan skrivare. Han avhandlar framgångsrikt exempelvis varför vi ska undvika adverb och passiva verb, han gör underverk för min syn på dialogen (låta karaktärsdrag komma fram genom dialog istället för direkt utskrivning), han förtydligar hur textmassans utseende spelar roll för uppfattningen av hur ”tung” läsningen kommer bli, och flera andra konkreta och användbara ämnen. Jag inspireras också av hans tillvägagångssätt att först skriva berättelse för sig själv och därefter göra den till allas, det vill säga först skriva för sig själv, därefter redigera texten och göra den tillgänglig för alla.
Allra främst
uppskattar jag hur opretentiös och stärkande han här – när jag
slår ihop boken känner jag mig redan som en författare. För även
om initialt hans historia är en klassisk solskenshistoria med först
många refuseringar innan genombrottet kommer med buller och bång så
innehåller boken så småningom ett budskap av D.Y.I. och storheten
i det egna skapandet för dess egen, och ens egen, skull.
Om man hade läst
mycket Stephen King är den här boken extra rolig att läsa, för
det kryllar av små anekdoter och större lärdomar han dragit av att
ha skrivit sina böcker, tex. hur han insåg först när ”The
Shining” var färdigställd att det var om sig själv och sitt
drickande han skrivit. Tyvärr lyser här och på andra ställen en
problematisk inställning till drogberoende igenom, King har en ”ryck
upp dig”-attityd jag har svårt för och jag tycker han raljerar
alldeles för hårt utifrån sin egen erfarenhet som missbrukare och
bortser från att drogberoende, och annat beroende för den delen,
ofta springer ur en oförmåga att hantera ångest och andra jobbiga
känslor.
Men det är för
synen på skrivande som jag läser boken, och just vinkeln på
skrivande som ett hantverk ger nyttigt perspektiv till svindeln jag
kan få av duktiga, produktiva författare. Jag kan gärna få en
ouppnåelig genikänsla, nu senast kring Neil Gaiman, och även om
han är fantastiskt skicklig så är en stor del av det han gör just
ett hantverk, ett finurligt sätt att bygga upp berättelser, förvåna
genom att vrida och ändra perspektiv och så vidare. Eller kanske
kan jag uttrycka mig såhär, jag förstår nu att när man faktiskt
en gång lärt sig skriva blir det väldigt mycket mer hanterbart att
förvalta sina idéer. Och King är väldigt noga med att förmedla
att författare inte nödvändigtivs har fler idéer än andra, de är
däremot bra på att förvalta de idéer de får, och jag känner mig
lite proffsig som redan har anteckningsblock fulla av novellidéer
och små iaktagelser eller tankar jag vill göra något större av.
Men det är ju bara första steget i förvaltandet, nu måste jag
också se till att låta skrivandet få en naturlig del av min
vardag. Oavsett har att läsa ”Att skriva” varit ett givande steg
i min utveckling, både som läsare och skrivare.
(Obs, jag fattar
såklart att jag inte blir Neil Gaiman automatiskt nu.)
(Obs igen, läs en
serieversion av en bit ur den här boken här, om hur konsten är till för livet, inte livet för konsten.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar