Ännu en bok av min personlige husgud Ray Bradbury. En bok som delar mycket med andra av hans verk. Kanske främst "Blommande vin", en fin grundhistoria
om två pojkar i trettonårsåldern som lever i ett sommarlov av
äventyr. Vi har också en mystisk spegelvärld, nöjesfält,
dvärgar, spåkvinnor, höst, häxor och helkroppstatuerade män,
teman som återkommer i till exempel ”The illustrated man” och
”The october country”. Emellanåt kanske väl upprepande men
Bradbury skriver så vackert, och det är teman som han sköter
fantastiskt bra. Den här boken har en dimensionen av fantasy och
skräck mer likt ”The october country” än ”Blommande vin”, och
det är till dess fördel. Bradbury må skildra barndom
fantastiskt, men det är skrämmas och ge existensiell svindel han är
allra bäst på.
Bradbury bygger många minnesvärda
scener, som exempelvis när pojkarna jagas mellan bokhyllorna genom
ett nattstängt bibliotek, eller när freakshowen/loppcirkusen
paraderar genom staden till synes för att roa. Men framförallt är
det en scen som etsar sig fast hos mig, för att den kryddades oväntat av verkligheten. Våra huvudpersoner är
eftersökta av en luftballong, som rör sig tyst över hustaken med
en blind spåhäxa hängande under korgen, hon söker med sina extra
sinnen. Det är en obehagligt krypande
scen, Bradbury skildrar vackert hur ballongen ger sig till känna
genom små ljud i vinden, och häxan hänger obehagligt där under
och sträcker ut sina spretiga fingrar, trevar och ”känner” var
pojkarna är. När jag läser den här scenen hör jag plötsligt ett
ljud utanför mitt kvällsöppna fönster – från en riktig, jävla luftballong!
Mitt hjärta rusar, men jag dristar mig till att se om det hänger
någon häxa under ballongen ovan vårt hus. Jag pustar ut när jag
konstaterar att det bara är någon av de vanliga turistturerna som
njuter av Göteborgsvåren.
Den här boken är också läsvärd för
den fantastiska skildringen av den olycklige, intellektuelle, äldre
pappan och hans relation till sin son, och hur de inför ett
gemensam yttre hot lär känna varandra. Jag vet inget om
Bradburys privatliv, men det känns inte som en långsökt gissning
att den här pappan är Bradbury själv. Han befäster sin position
som husgud hos mig mot slutet när vi berättelsen balanserar mellan
att vara krypigt obehaglig och tvinga mig fundera över döden och
vad det innebär att åldras.
(Den här boken har filmatiserats,
och även om jag gissar att mycket av bokens storslagenhet i tankarna
kring existensen går förlorat i bytet av medium så kommer filmen
vara sevärd som skräckfilm, just i hur den här uppbyggd i tydliga
men fantasifulla scener. Köp boken här, här, här, här )
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar