Theodore Sturgeon är känd som en av
giganterna från scifins storhetstid, dels som en fantasifull
historieskapare men kanske främst en litterär begåvning som
utmärker sig i genrén. Han är värd sitt rykte. Sturgeon bygger en
närvaro i texten som skapar en speciell delaktighet hos mig som
läsare, ibland en närmast interaktiv känsla. I en av novellerna får
han mig att känna att novellen tittar tillbaka på mig, och den verkar veta mer om mig än jag om den.
Sturgeon överraskar mig i nästan varje novell, och hans sprudlande berättande ändrar
gärna karaktär och form allteftersom, vilket gör att
handlingen blir svårspådd, kreativ och underhållande. Däremot så
blir jag lite irriterad på hans beskrivningar av ”Kvinnor som är
så vackra att män inte klarar titta på dem”, det är en tröttsam
beskrivning som inte blir bättre av att den används i flera
noveller..
To there and the easel är novellen som inleder samlingen. När jag läst de första 20 sidorna börjar jag om, då jag inte förstod den alls. Men när jag börjar om hittar jag helt rätt, och läser en berättelse om en målare med målarkramp, arg som ett bi och full av vanföreställningar. Konstnären svajjar mellan tafatt verklighet och en drömd värld som tapper riddare, men gränsen mellan de två världarna är otydlig, och när en Miss Brandt dyker upp i båda världarna, med massor av pengar och ansatsen att rädda honom ur hans kreativa öken, blir det kris hos vår huvudperson. Novellen ger tänkvärda kommentarer om konst, om kapitalism och materialism, om pengar, borgerlighet och vad som gör något vackert. Jag läser också in en gliring till postmodernismen i konstnärens identitetskris, och Sturgeon låter ibland huvudpersonen vara så sarkastisk mot sig själv att jag fnissar rakt ut.
The skills of Xanandu är en
rymdresenovell, om hur mänskligheten behövt sprida sig i rymden
efter att jorden gått under. En utsänd från en auktoritärt styrd
teknokratisk planet kommer till en anarkistisk och naturnära kultur
med den illa dolda avsikten att erövra deras kunskap och rikedomar.
Även om jag tycker det skruvade, finurliga slutet går för fort som
är det här en fin berättelse om hur omgivningen skapar individen,
om västs förmåga att se sig själva som de fulländade och de
upplysta. Den här novellen osar både Ray Bradbury och Leguins
”Shevek”. Jag gottar mig och fantiserar att James Cameron nog
läste den här innan han skapade ”Avatar”.
The Perfect Host är den novellen jag
upplever som interaktiv, och även om jag klurar ut slutet väl
tidigt så tappar den inte sin kraft. The Graveyard reader leker kul
med tankarna som rör sig i våra huvuden när vi läser
inskriptionerna på okända personers gravstenar, när vi försöker
bilda oss en uppfattning om vilka de varit, vilka liv de levt.
Shottle Bop är en krypande,
överraskande, men samtidigt klassisk spökhistoria som avslutar
samlingen på ett fullkomligt underbart sätt. En man får oväntat
förmågan att prata med spöken, och låta levande träffa dem. Men
han vårdar inte sin gåva som han borde.. Som i de andra novellerna
bygger Sturgeon logiskt och snabbt upp trovärdiga världar, och mot
slutet så faller lager efter lager av handling, tills jag slår ihop
boken och kommer på mig själv med att stirra rakt ut genom mitt
mörka fönster och känna kårarna krypa efter ryggen. Jag trodde ju
inte på spöken innan..
(Just den här samlingen hittar du på antikvariatet. Men de här novellerna verkar finnas i andra samlingar lättare att få tag i också, tex den här eller den här.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar