Joyce Carol Oates är en högproduktiv
och ständig Nobelpriskandidat som jag inte läst nåt av tidigare,
men när jag råkade få veta att ”De fördömda” skulle vara en
gotisk spökhistoria modell större blev jag intresserad, och det här
är rätt bra. Boken lämnar inget bestående hos mig, men det är
högkvalitativ underhållning.
Berättaren är en skum, lite
opålitlig, ibland rasisitisk, historiker som lik en besatt samlat
och granskat källor kring ett serie hemska händelser i Princeton
åren 1905-06. Boken utgör hans krönika över allt det material han
samlat, och genom att låta historikern redovisa från olika
personers dagböcker eller andra bevarade dokument blir kapitlen
härligt spretiga och olika, vilket ökar trovärdigheten samtidigt
som det skapar en spänning kring vem historikern är och varför
han, så sent som 1984, verkar ägna sitt liv åt just den här
berättelsen. Men hans syfte verkar ädelt och i nedanstående citat
förklarar han något som många andra författare och journalister
skulle må gott åt att reflektera några varv över;
”De fördömda är nämligen
avsett att vara ett verk av ifrågasättande moralisk komplexitet,
inte ett ”sensationslystet” uppkok på en gammal och förskräcklig
skandal, som skulle må mycket bättre av att få ruttna i sin grav.”
Att Oates fräckt använder sig av
verkliga personer i sin fiktiva berättelse ökar också verklighetskänslan,
exempelvis får tre av USAs presidenter får vara med; Teddy
Roosevelt, Groover Cleveland och Woodrow Wilson. Tre stora författare
tar också plats i handlingen; Jack London, Upton Sinclair och Mark
Twain. Ett väldigt kul berättargrepp!
Jag går inte djupare på handlingen då den innehåller många lager och tvister, och
handlingen drivs framåt av frågor kring vad som är verkligt och
påhittat eller inbillat. Finns en förbannelse och vem är isåfall
drabbad? Håller den blivande bruden på att bli galen, eller är hon
bara kär i en annan? Varför har den unge pojken så svårt att
koncentrera sig? Var det en vålnad utanför fönstret, eller hade
han bara sovit dåligt? osv.
Långa bitar av boken är beskrivningar
av universitetet, av Princeton, av livet i början av 1900-talet och
så vidare. Det är välskrivet och bygger stämning inför de mer
obehagliga episoderna, men jag tror samtidigt att det gör att många
skulle tycka att den här boken är svårläst och kanske rent av
långtråkig. Men det ger en fast grund till episoderna av klassisk
krypande skräck där Oates aldrig helt låter oss slappna av, för
vem ska få överleva? Vem är offer och vem är skurk?
"De fördömda" är en vacker skildring av klass, av makt och romantik, men tyvärr är det ändå det bara två av
alla de karaktärer som på de 700 sidorna presenteras som jag på
riktigt känner för, Josiah Slade och Miss Adelaide. Den senare
karaktären är bokens stora behållning. En invalidiserad (?), rik
och barnlös kvinna som från sin sjuksäng följer Princetons alla
händelser så gott hon kan, genom skvaller och nyheter, och skriver
ned sina redogörelser i en kodad dagbok som vår berättande
historiker lyckats dechiffrera. Miss Adelaide läser och reflekterar
samtidigt mycket kring ”förbjuden” litteratur som får mig att
le igenkännande flera gånger, teosofen Madame Blavatsy som ett
exempel. Boken innehåller också, förutom de längsta meningar av
semikolon jag någonsin läst, också en oförglömlig scen där den
odräglige och onyktre Jack London raljerar med den nyktre,
vegetarianen Upton Sinclair. En annan scen och tankegång jag kommer
bära med mig är den när ”Träskslottets herre” pratar om barn;
”..och är inte 'ett barn' en
tidig version, eller en parodi på oss själva? - en bild av vår
förlorade oskuld och våra krossade förhoppningar? Och värst av
allt, är inte 'ett barn' någon som kommer att ersätta oss själva?”
Joyce Carol Oates lyckas inte ändra
min syn på¨något större i tillvaron, hon skrämmer aldrig helt
skiten ur mig, och berör mig heller inte i hjärtat. Men hon
underhåller mig grundligt, och visst puttar hon till glorian jag satt på Jack London..
(Jag firar mer än 2000 sidvisningar av bloggen idag, väldigt roligt att se att ni är åtminstone några stycken som uppskattar det jag skriver här. Kul! Kommentera gärna, säg emot eller beröm eller diskutera eller fortsätt bara läs.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar