Efter att min vän Tor redogjort för det otroligt
sorgliga slutet på Nikolaj Gogols liv blev jag nyfiken på att läsa
något av hans verk, och hittade den här fantastiska, mångbottnade, titeln i magasinet på
Partillebibblan.
”Döda själar” handlar till ytan
om Pavel Ivanovitj Tjitjikov, en skojare som reser runt på den ryska
landsbygden och köper upp godsägares döda livegna bönder. Genom
fiffel och båg planerar han göra sig rik på att köpa upp pappren
på dessa döda, men inte till staten inrapporterade, bönderna och
använda dem för att fejka förmögenhet, eventuellt belåna på
falska grunder. Boken är, trots titeln, långt ifrån skräckgenrén, men den förtvivlan
inför existensen boken lämnar mig med är mångt mycket starkare än de
mest hemska skräckberättelser. Istället bjuder Gogol på en välformulerad och svidande satir, jag skrattar ibland rakt ut, anmärkningsvärt då ju humor annars ska vara en färskvara (kanske gäller inte det talessättet svart humor?). Gogol attackerar hejvilt, hårdast går
han åt de förmögna som fyller sina liv av meningslösheter, av
tomma kulturella bedövningar, irrelevanta bjudningar, långa artiga
samtal utan substans. Korruption och mutor är regel och inte
undantag, och vår huvudperson kommer undan med allt större
bedrägerier och lögner i jakten på rikedom och egendom. I och med Gogols skildring av de rika får
bokens titel ytterligare en betydelse. Men Gogol skildrar livegna som
boskap utan egna tankar eller värde, en tredje botten till titeln, så tro inte ”Döda själar” är någon arbetarromantik.
De långa, slingriga samtalen proppade
med tomma ord driver berättelsen framåt, artigheterna och
flosklerna följer varandra oavbrutet. Inledningsvis uppskattade jag
det, fick så mycket inspiration att jag började fila på en egen
novell i liknande språkbruk och uppbyggnad, men mot slutet av den
drygt 300 sidor långa boken har jag tröttnat en aning på att läsa de
långa, om än skickligt skrivna, meningarna. Kanske är det jag som intellektuellt helt enkelt inte klarar hänga med i Gogols förtvivlan, i hans katt-och-råtta-lek med mig som läsare. Jag kommer läsa om den här boken, och slutet är väl värt
att vänta på..
Vi får inte veta mycket om ”Vår
arme berättare”, narrativet i boken, men utan att ha fördjupat
mig i Gogol är det svårt att inte läsa in det som att det är han
som berättar. För Gogol verkar ha varit en öm person, han ska
exempelvis ha eldat upp de två uppföljande delarna till ”Döda
själar”, då tanken ska ha varit en trilogi likt Dantes, där
”Döda själar” är Gogols ”Inferno”. Utan att hävda att jag
förstått speciellt mycket Dante antar jag att parallellen utgörs i
hur alla ter sig fördömda och förtappade, alla är syndare. Jag
kan se framför mig hur alla karaktärerna i Gogols bok dyker upp i
de olika nivåerna av helvetet hos Dante.
Många gånger sitter jag och tycker
synd om Gogol/narrativet. Berättaren gör exempelvis långa
utläggningar om ”hur samtiden inte erkänner 'det sublima löjet'
(Gogols egna verk, min anm.) som ädel lyrik och inte ser avgrunden mellan den
och gycklarens narraktiga krumsprång”. Han verkar också ha
besuttit ett oerhört madonnakomplex, och målar upp kvinnor som helt
ouppnåeliga, åtråvärda och fantastiska men omöjliga att förstå, ”vad ska man egentligen säga
om dem? Ni kan ju själv försöka alla deras skiftande
ansiktsuttryck och ni kommer aldrig lyckas! Enbart deras ögon är
som ett oändligt rike”.
I inledningen på den avslutande
delen skriver han hårt om sin egen kapacitet:
”Vad skall det tjäna till att
ständigt skildra vår tillvaros fattigdom och ofullkomlighet och dra
fram människotyper från de mest avlägsna och gudförgätna
avkrokar av vårt land? Men vad skall man göra om författaren nu en
gång är sådan och han, plågad av sin egen ofullkomlighet, inte
kan skildra någonting annat än bara vår tillvaros fattigdom och
elände och ofullkomlighet och dra fram människotyper från de mest
avlägsna och gudförgätna avkrokar av vårt land?”
Och både författare och karaktärer
är som sagt syndare, ogudaktiga, ovärdiga.
Gogol fastade sig själv till döds, av rädsla för den femte dödssynden, frosseri. Han var ungkarl hela sitt liv, och blev efter vad jag förstår inte erkänd som geni förrän i samband med och efter sin bortgång. Han eldade upp många av sina verk innan de hann publiceras.. Är det nån jag unnar komma till nån himmel är det Nikolaj Gogol, den ensamme, självhatande men verbale ältaren.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar