En egenpublicerad e-bok som skildrar en
framtidsdystopi där människorna grävt ned sig i stora silos under
marken, vars filmrättigheter sålts till Ridley Scott? Klart att den här boken kändes intressant. Och
öppningsmeningen var lovande:
”Barnen lekte medan Holston gick mot sin död.”
”Barnen lekte medan Holston gick mot sin död.”
Tyvärr får jag snart en känsla
lik den jag får då jag läser Mats Strandberg. Jag vill så gärna
tycka att det är fantastiskt, för idéerna och världarna är bra.
Men jag känner inget med karaktärerna. Jag läser klart ”Ull”
för att få veta mer om vad som orsakat att jordskorpan är
obeboelig, inte för att jag vill veta hur det går för någon av
huvudpersonerna. För, likt Strandberg, finns här för många
karaktärer och för mycket beskrivning och för lite gestaltning.
Det är en allvetande berättare som
växlar perspektiv och fokus, och Howley använder billiga
spänningstrick som att avslöja något centralt i sista meningen på
ett kapitel och sedan byta kapitel och perspektiv. Det får man
såklart göra. Ibland. Men när Howley använder det som värst får jag trista
vibbar av ”Da Vinci-koden” och Camilla Läckberg.
Berättelsen lider också av att
”skurkarna” inte ges motiv förrän mot slutet. Det hade kunnat
bli en mer komplex och intressant roman om de skulle fått vara
mindre svartvita. (Sen är det svårt att, dessutom i en science
fiction roman med stundvisa urtråkiga detaljnedslag likt de i ”The Martian”, släppa igenom en dykscen som helt glömmer bort att
skildra tryckutjämning och dykarsjuka.)
Jag tycker inte att ”Ull” blir
levande. Mycket cirklar runt ett äktenskap, som känns helt platt
och ointressant. Bara för att författaren skriver att det är
viktigt tror jag inte på det..
Men! Den isolerade världen
bra, och det finns tolkningsmöjligheter nästan likt de i ”Väggen”,
fast på ett kollektivt plan snarare än personligt. Vad är våra instängda världar, vad är vi rädda för utanför? Vad får vi inte
tänka på?
Dessutom blir silon en slags
illustration av klassamhället, med polis och borgmästare på de
översta planen tillsammans med utsikten, därefter tjänstemän, med
mekaniker och gruvarbetare längst ner i mörkret. En av intrigerna
handlar om en mekaniker som värvas som ny sheriff, en naturligt
skillad agitator som lovar att minnas sitt ursprung. Det är kul och
finurligt, och får mig att tänka på filmen "Snowpiercer".
Och det är faktiskt värt att hålla ut till
slutet. Det kommer en förklaring till silotillvaron, och den är
tänkvärd. Får mig att tänka på hur vi aldrig kan göra något åt
historien, annat än att se den på rätt sätt. Däremot har vi vårt
nu, och genom det formar vi varje dag vår framtid.
Tydligen publicerades min svenska utgåva som
enskilda delar på internet, och blev storsäljare på Amazon, därav
genomslaget. Jag läser om hur boken verkar ha kommit precis i rätt
tid, då världen liksom var mogen för en stor e-bok att bli viral.
Titeln verkar för övrigt referera till ett engelskt uttryck,
”pulling the wool of ones eyes”, med betydelsen se världen för
vad den är.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar