Jag sträckläste större delen av den
här boken en ångestfylld natt. Alltså, jag hade ångest redan innan jag började. Men det var ett bra bokval. ”Rörelsen”
är obehaglig, äcklig och existentialistisk. Låter mig nicka
igenkännande, och skrämmer mig samtidigt till att uppskatta min vardag lite
mer.
”Jag visste så mycket, men
förstod ingenting.”
Boken är skriven med en jagberättare
som skildrar det som kommer att bli hans första trevande steg som
författare, även om bokens John snarare ser sig som aspirerande
scen- och gatumagiker. Det är åttiotal, John är i tjugoårsåldern
och har just flyttat till en egen bostad, ett gårdshus nära
Sveavägen och Brunkebergstunneln i Stockholm. Han är ensam och
lider den tänkande och kännandes kval i den vuxna tillvaron. Vem är
jag? Vad ska jag bli? Vad är det för mening med alltihopa? Det
finns mängder av syrliga resonmang, exempelvis:
”Känn dig själv har ekat som den
tänkande människans stridsrop från antikens Grekland till Freud
och vidare. Det är lika ouppnåeligt som devisen lyssna till ditt
hjärta. Hjärtat är en muskel med ett pumpjobb att utföra. […]
Samma sak med självkännedomen. Lika lite som hjärtat kan prata
är en människa förmögen att känna sig själv.”
Som ensamma gärna gör börjar John
märka mystiska saker. Hans grannar beter sig konstigt, och trots att
han anar att det är något skit kan han inte låta bli att ryckas
med. På samma sätt gör han när skinnskallen Thomas bjuder med på
ett inbrott, och John tar klivet från att snatta från företag till
stöld från privatpersoner.
John jagar sitt mörker, och snart
uppdagas något helt obegripligt i tvättstugan.
”Vissa dras till mörka rum och
vill undersöka vad som finns där, andra vägrar och 'vill inte ens
tänka på' att gå in. Hörs det konstiga ljud inifrån mörkret?
Skynda därifrån och glöm. Tvätta din tvätt, håll dig i ljuset.”
Jag tänker gillande på Carl Gustav Jungs koncept om Skuggan, den del av vår person som vi döljer för omgivningen och oftast även för oss själva. Det vi skäms för, det vi är rädda för. Det mörka, dit vi måste våga rikta ficklampan för att bli verkligt upplysta.
Från det äckliga badkaret i tvättstugans inre rum tar berättelsens skruv. Nåt så inihelvete! John och hans grannar börjar en slags perverterad, övernaturlig, motrörelse till åttiotalets individualism. Genom att dela smuts och djupa hemligheter skapar de verkligt delad tillvaro. För en stund. Men för grannarna blir blotta vetskapen om att det gemensamma, ärliga, fula finns, mening åt resten av tillvaron. Som en religion, en supporterklubb eller en familj. Samtidigt vill de djupare ner i svärtan.
”Det är svårt för att inte säga
omöjligt att egentligen känna en annan människa. Oavsett hur
öppenhjärtligt någon redogör för sina åsikter och preferenser,
sin historia och sina rädslor, hur lång tid man än tillbringar med
den andre så dras man med misstanken att det mest väsentliga inte
förmedlas; vem den andre 'är', bortanför summan av sina
egenskaper. Människor klokare än jag har brottats med denna fråga
och den är lika komplicerad som banal.”
Jag läser ”Rörelsen” som en bok
om ensamhet, depression och självskadebeteende. Ångesthantering och
flykt. Hela världen kretsar kring John och hans ego, på den
deprimerade människans vis letar han mening direkt framför sig, men
”Rörelsen” visar samtidigt på alla människors behov av
gemenskap och sammanhang.
Jag gillar balansen mellan verklighet
och fiktion. Magisk realism kallar vissa det. Surrealism kanske.
Fantastik. När jag började läsa trodde jag faktiskt att jag enbart
skulle läsa en självbiografi av en författare om sitt skrivande.
Först senare kommer insikten att ”Rörelsen” är en fristående
del två av en trilogi, och att det fanns mycket mer gotta än bara
författartricks i den här boken.
Jag har nyligen, genom en skoluppgift,
fått bekanta mig med Palmemordet, och hajar till av hur Dekorimas
skyltfönster (framför vilket Palme sköts) dyker upp gång på gång
i ”Rörelsen” och leder fram till ”Rörelsens” finurliga
avslutning, där vi bjuds bland annat en tänkvärd förklaring till
vilka och vad som dödade Olof Palme.
När jag slagit ihop ”Rörelsen”
bildgooglar jag direkt på Ajvide för att se om hans underarmar är
ärrade. Och jag kommer aldrig att tänka att den låsta dörren i
vår tvättstuga inte är lockande läskig. ”Rörelsen”
fungerar.
Jag skräms till eftertanke.
Ikväll kramar jag Ida och barnen
hårdare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar