”Jag är en kamera med öppen
slutare, helt passiv, mekaniskt registrerande. Jag registrerar mannen
som rakar sig i fönstret mitt emot, kvinnan i kimono som tvättar
håret. En dag måste allt detta framkallas, kopieras omsorgsfullt,
fixeras.”
Det är en spännande tanke, och även
om jag från början stör mig på ansatsen att något mänskligt kan
vara helt objektivt, så märker jag snabbt att ”Farväl till
Berlin” verkligen vibrerar av liv. Jag ser badstränder,
persikoansikten, vinterbadare framför mig. Gubben Landauer, den
bråkiga och charmiga familjen Nowak. Sally Bowles borgerliga
självupptagenhet får mig att tänka på Anaïs Nin. Och så vidare.
Det är vackert och levande, men en lång bit in i läsningen undrar
jag fortfarande vad jag ska ha alla bilder och karaktärer till.
Sedan börjar jag ana varför Isherwood
är relevant även idag. Dels för läsglädjen i sig förstås, men
också den simpla men svindlande tanken att folk var folk även förr
i tiden, att många problem de brottades med är samma sorts bekymmer
som gäckar oss idag. Jag ser först och tydligast de insmugna
politiska insikterna, av typen:
”Den politiska moralen är
sannerligen deprimerande; dessa människor kan förmås att tro på
vad som helst eller vem som helst.”
”Nazisterna kanske skriver som
skolpojkar, men de kan ta sig till vad som helst. Det är just därför
de är så farliga. Folk skrattar åt dem in i det sista..”
Det är såklart piss att historien
upprepar sig kring NMR och så vidare, men sedan inser jag att
Isherwoods karaktärer också finns i min omgivning.
”Han behandlar oss alla som barn […]
Han berättar historier för oss. Han är sympatisk, charmerande. Men
hans gester, när han bjuder mig på ett glas vin eller en cigarrett,
doftar arrogans […]. Han tänker inte berätta för mig vad han
verkligen tänker, och han föraktar mig därför att jag inte vet
det.”
”Folk som aldrig låter sig luras är
så trista.”
Det gamla snacket kring att allt kanske
inte är värt att göra, men det mesta är värt att skriva om,
dyker upp i skallen på mig. Jag funderar över upplägget i ”Farväl
till Berlin”, två inramande novellaktiga historier i början och
slutet, och ett antal mer fristående berättelser däremellan,
bilder tillsammans en helhet. Så slår det mig att kameran aldrig
riktas rakt på homosexualiteten, utan den anar vi bara utanför. En
ouppmärksam läsare kanske inte ens märker att den är där. Alltså
ser jag inte allt i Ishwerwoods teleskop, vissa saker måste ändå
min fantasi bygga ihop. Isherwood planterar mot slutet en liknande
frågeställning, som lyfter läsupplevelsen från bra till stor.
Det förvånar mig inte att sedan
internetnörda fram att Isherwood blev vedantatroende. En slags hindu
som bland annat ser världen som att det finns en definitiv sanning,
en objektiv verklighet där vi alla hänger samman (individuella
själen atman är bara en del av den stora gemensamma världssjälen
brahman osv), men att ytterst få människor faktiskt kan se
tillvaron på det viset. Istället ser vi maya, en slöja över den
sanna tillvaron, där vi bara kan ana vårt universums konstruktion
och sammansättning. Ana den genom att se likheter mellan människor.
Ana genom att se likheter mellan tider. Jag tänker mig Isherwoods
teleskop tillbaka till trettiotalets Berlin som en gestaltning av
precis detta.
(Ursäkta flummig avslutning, fick feeling.. Blir ni
nyfikna på att fördjupa er i det där kan ni googla och youtuba
exempelvis Ram Dass.
Känns annars givet att Carl Johan Vallgren
läste ”Farväl till Berlin” innan han skrev Kunzelmann &
Kunzelmann, en bok som också utspelar sig i Berlins manliga homoliv
på trettiotalet.
Shoppa här eller här eller låna bibblan.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar