Boken som fick Ebba Witt-Brattström
att bli arg, och Knausgård att lika argt svara med sin cykloptext. En kloss
till debutroman, nästan 750 sidor, om en 26-årig lärare i
någonslags exil i Nordnorge där han förälskar sig i en
trettonårig elev och förgriper sig på henne. En grundberättelse
som många rynkar på näsan åt. Så först vill jag kommentera den
biten. Får man skriva om övergrepp? Japp. Får man skriva ur
förövarens perspektiv? Japp. Måste man ha med offrets perspektiv?
Nej. Berättigar man ett brott genom att beskriva det? Nej. Är en
författare sin rollfigur? Nej. Är det här pedofil- eller
våldtäktsporr? Nej!!
Knausgård målar i huvudpersonen Henrik Vankel upp ett personporträtt av en infantil ung man, Lika paranoid som egoistisk och lättkränkt. Han har aldrig mognat från tonårens syn på kärlek, blir som besatt och skriver långa kärleksbrev till kvinnor han inte känner. Han misstolkar och begår övertramp, men fortsätter se sig själv som främst offer. Henrik blandar ihop sex, kärlek och närhet. Han förbereder sig med tabeller och stödanteckningar införsamtal med potentiella partners, så till den grad att när han väl börjar prata med henne har han umgåtts med själva tanken på samtalet så länge att allt naturligt flöde är borta från hans ord, och enbart en obehaglig stalkerkänsla blir kvar. Kvinnorna möter en person som iaktagit henne länge utan att ge sig till känna, och som dessutom redan tror sig känna henne. Obehaget går i flera scener att nästa ta i, jag vill ibland kasta iväg boken av de skam och skuldkänslor Henriks agerande driver fram i mig.
Knausgård målar i huvudpersonen Henrik Vankel upp ett personporträtt av en infantil ung man, Lika paranoid som egoistisk och lättkränkt. Han har aldrig mognat från tonårens syn på kärlek, blir som besatt och skriver långa kärleksbrev till kvinnor han inte känner. Han misstolkar och begår övertramp, men fortsätter se sig själv som främst offer. Henrik blandar ihop sex, kärlek och närhet. Han förbereder sig med tabeller och stödanteckningar införsamtal med potentiella partners, så till den grad att när han väl börjar prata med henne har han umgåtts med själva tanken på samtalet så länge att allt naturligt flöde är borta från hans ord, och enbart en obehaglig stalkerkänsla blir kvar. Kvinnorna möter en person som iaktagit henne länge utan att ge sig till känna, och som dessutom redan tror sig känna henne. Obehaget går i flera scener att nästa ta i, jag vill ibland kasta iväg boken av de skam och skuldkänslor Henriks agerande driver fram i mig.
Jag har själv jobbat på
Skogomeanstalten (fängelse för sexualbrottslingar), träffat dömda
pedofiler och andra sexbrottslingar, och jag känner igen Henrik i
dem. Men mer intressant är att jag känner igen även mig själv i
den trevande kontakten med flickor. Mina tonårsförsök att tänka
igenom hur samtalen skulle bli innan, som istället resulterade till
pinsamma tystnader, konstiga svar och ett långt ältande efteråt.
Knausgård låter Henrik behålla de karaktärsdragen in i vuxen
ålder, Henrik lär sig aldrig att kärlek handlar om att se den
andra personen och låta den personen se en själv. Han visar aldrig
sig sårbar, blottar sig aldrig, och blottar man sig inte kan man
heller aldrig bli älskad. När han inte klarar att interagera med
jämnåriga, letar han sig omedvetet neråt i åldrarna.
Men som i ”Min kamp” händer
väldigt mycket annat i den här boken också. Han låter Henrik göra
långa utsvävningar om vardagsföreteelser, låt det vara
tioåringars hierarki i klassrummet eller en bussresa genom norska
berg. Henrik reflekterar utförligt och länge kring de stora
frågorna och filosoferna, vi tar häpet del av tankegångarna
samtidigt som att vi förstår att just detta är en del av hans
introverta förbannelse. Saknaden efter fadern är en annan tydlig
likhet mellan Henrik i ”Ut ur världen” och Karl-Ove i ”Min
kamp”.
Knausgård hela vår existens på så
stort allvar, han skildrar vaket och vackert vår samtid och det är
i detta han är allra störst som författare skulle jag säga. Han
får mig att se världen lite mer nyanserat. Inte nödvändigtvis
vackrare eller gladare, men alltid tydligare. Men även fast jag
intresserat läser de ”falska” utläggningarna om Dante, om Kant,
och drömsekvensen kring arbetet på oljeplattformen, förstår jag
dem inte. Men frånsett några sådana, välstorslagna utläggningar,
tycker jag boken är fantastisk. Knausgård påminner om Harry
Martinson när han får oss att förstå vad som sker inne i den
missanpassade pojken, den jobbige som alltid gör konstiga saker och
inte passar in. Det är fantastiskt intressant, och väl värt att ta
med sig ut i verkliga livet. Betydligt viktigare än plattityden att
”pedofili är fel”.
(Men hur FAN kan förlaget skriva på
baksidan att Henrik Vankel är ”i stort sett nöjd med sin tillvaro
tills han träffar Miriam”. Har de ens läst boken!? Köp här
eller på random bokrea. Det gjorde jag.)
Kul, jag har precis också läst klart ute ur världen! Gillade den också.
SvaraRaderaFunderade också mycket på vad han ville med drömscenariot. Kanske att det var en slags metafor för hur Henrik förhåller sig till världen. Nästan rätt men alltid lite fel, förutom enstaka tillfällen. Han hör inte hemma här tänker han, det finns någon annan plats där han är den normala. Men jag vet inte..
Verkligen mästaren av obekväma situationer. När han upptäcker att de andra härmar honom på teatern och han står kvar i skuggan och sen går in och är helt tyst... så jävla jobbigt.
Spännande! Men han passar ju inte in i sin dröm heller? SPOILERVARNING, men han verkar inte vilja vara med sin partner eller ha barnet?
RaderaTeatern var verkligen obekväm, men allra värst tyckte jag att det var när han gick in hemma hos sin äldre kollega på natten och skulle förföra.. Det var så obekvämt att jag inte ville läsa vidare, samtidigt kunde jag inte låta bli.