Vad händer med de gamla religionernas gudar när människorna
överger dem för sekularismens heligheter, och vad händer med oss - mänskligheten?
Berättelsen startar i ett fängelse
där fången Shadow är på väg att släppas efter avtjänat straff. Trots cheezy namn är han uppfriskande ickestereotyp som intelligent och inkännande kroppsbyggare. Shadow möter en man som vet mer om
honom än möjligt och en invecklad intrig tar sin början, svår att
redogöra för utan att börja bränna handlingen för er.
I metahistorien berättas om hur gudar genom århundraden har, genom folks tro, offer och ritualer, tagits till USA av kolonisatörer, slavar, nybyggare och flyktingar - men att de nu lever en skör skuggtillvaro när människorna slutat tro på religioner. De gamla gudarna har tvingats ned i rännstenen, de prostituerar sig, slåss och svälter i sin desperation att överleva. Det rustas därför till krig mellan dessa desperata, gamla gudar och nutidens starka och virila. Oden från nordisk mytologi, Czernobog från slavisk, Kali från ”hinduismen” och många-många fler bröstar upp sig mot bland andra Tv-guden, Stadsguden, Media-guden, Teknik-guden, olika droggudar etc för det slutgiltiga slaget om Människans Tro. På sitt finurliga vis, inbakat i en spännande historia, tvingar Gaiman oss förstå att vi i väst inte är så jävla sekulariserade som vi inbillar oss, utan att vi också fortfarande offrar och tror, men utan att vare sig inse eller erkänna det.
I korta fristående parallellhistorier
får vi följa hur olika gudar tagits till USA, i dessa
berättelser vevar Gaiman samtidigt hårdhänt mot norm
historieskrivning, till exempel gråter jag i skildringen av
slavskeppen och förfasas över svälten på Irland.
Gaiman skriver dessutom så målande
att jag ibland äcklas av smutsen, känner hur nikotindoften sticker
i näsan och blir kladdig om fingrarna, starka koppar kaffe lämnar
besk eftersmak i min mun. En verklig fröjd att läsa. Jag vill röka,
vara trött hungrig och köra gamla bilar långt på natten genom
USA. Det blir dessutom en lite lek att så fort som möjligt försöka
klura ut vilka karaktärer som är gudar och inte, och jag googlar
frenetiskt vid sidan av läsningen.
En detalj jag dock hakar upp
mig på är att jag inte förstår varför inte gudarna gör mer väsen av sig inför
mänskligheten? Om de nu behöver deras tro, deras böner och
ritualer för att bli starka och överleva, varför visar de inte
sitt sanna jag mer? Om Oden började rida omrking i New York skulle
folk börja tro på honom liksom..
Bra fantasy kan uppenbarligen vara
minst lika omtumlande som bra science fiction, den här boken väcker
många och stora tankar. Med både religiösa och social antropologiska
glasögon börjar jag se hur vi alla är fullproppade av olika
sorters mer eller mindre meningsbyggande ritualer, alla med det
oftast outtalade syftet att döva vår existentiella ångest. Vi
offrar av vår tid till Tvn, vi går på krogrundor, vi skriver bokbloggar, vi shoppar, vi
knullar runt, vi åker på klätterresor, vi drogar oss med olika
substanser i olika syften och så vidare. Men medan vi i våra
sekulära ritualer sällan erkänner sitt syfte gör de religiösa
det alltid, och medan de sekulära ritualerna sällan förbereder oss
inför några verkliga livskriser gör de religiösa ofta det. Vi är
sturska och ickereligiösa, tills ångesten eller rent av döden ger
sig på oss, och då famlar vi i blindo på ett vis många troende
slipper.
Det här är en sån bok som jag
grubblar mycket på i min vardag mellan läsningarna, även efter
utläsning. Och det är aldrig på det ytliga sättet att jag bara
undrar hur det ska gå i handlingen, utan istället riktigt känner
jag hur min världsbild är i gungning, hur jag ser på världen med
andra ögon. Hur jag förstår att jag inte förstår allt.
(Boken blir TV-serie som ser sjukt
lovande ut. Peter Stormare som Czernobog är nog det mest givna och
bästa castingen nånsin, den gudakaraktären är typ skriven för
att spelas av honom. Köp annars boken på engelska här här här här eller
svenska här.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar