Som en del av skrivarlinjen jag nu läser får vi en del skönlitteratur att läsa, "Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske" är den första av dessa. Texten nedan innehåller spoilers, om ni inte läst boken men tänker att ni kanske vill.
Omslaget ger vibbar av både ”Den där Mary”-filmen och valfri Marian Keyes-bok, vilket inte väcker något positivt i mig. Men bokens grundidé är bra, och tillsammans med den fantastiska öppningsmeningen och det bitterljuva slutet på kapitel två ökade mina förväntningar. Morskt att ge sig på en historia som gjorts så många gånger tidigare, den klassiska skildringen av förbjuden kärlek mellan olika samhällsklasser (vår berättare heter till och med Julia!), men det moderna i att välja en hemlös karaktär som fokus för huvudpersonens kärlek känns kreativt och intressant. Och boken är ett gediget hantverk, med ett välfungerande språk, oftast trovärdig dialog och lagom mängd vackra miljöbeskrivningar.
Omslaget ger vibbar av både ”Den där Mary”-filmen och valfri Marian Keyes-bok, vilket inte väcker något positivt i mig. Men bokens grundidé är bra, och tillsammans med den fantastiska öppningsmeningen och det bitterljuva slutet på kapitel två ökade mina förväntningar. Morskt att ge sig på en historia som gjorts så många gånger tidigare, den klassiska skildringen av förbjuden kärlek mellan olika samhällsklasser (vår berättare heter till och med Julia!), men det moderna i att välja en hemlös karaktär som fokus för huvudpersonens kärlek känns kreativt och intressant. Och boken är ett gediget hantverk, med ett välfungerande språk, oftast trovärdig dialog och lagom mängd vackra miljöbeskrivningar.
Tyvärr tappar
Abrahamsson mig när det framgår att den hemlöse är en vit,
mentalt frisk, äventyrlig man som i det närmaste valt att bli
hemlös. Så även om Abrahamsson väcker spännande reflektioner i
mig kring vilka som är hemlösa så grusas den fortsatta läsningen.
Min förväntning var att kärleken skulle vara en tiggande rom, en
missbrukare eller någon annan samhällsparia. Ben känns mer som en
turist i hemlösheten. Hans situation är självvald, och jag tycker
att boken emellanåt romantiserar hemlöshetens helveten. Den som
tigger kan inte välja. Min bild är att hemlöshet är otroligt
sällan ett eget val på det vis Ben verkar ha gjort det.
Kanske är också
ett av mina problem med trovärdigheten att jag känner igen mig så
mycket mer i Ben än i Julia. Jag har också varit en vit, smutsig
social äventyrare med antydan till missbruk. Därför blir jag mest
förbannad på Julias borgerlighet, på hur hon är rädd för att
hennes kolleger ska se Ben, på vad folk ska tycka, varför hon inte
vågar säga vad hon känner eller vad hon gjort. Jag känner inte
med henne, utan blir arg på henne. Och jag förstår inte hur Julia,
som är rädd för det mesta, från början törs bo kvar själv i
Wien? Borde inte den karaktären flyttat hem igen? Men jag uppskattar
detaljer som till exempel att hon i förbifarten tillåts vara
sexuell utan att det är något fokus för historien. Och mycket är
välskrivet, exempelvis detta stycke ur bokens tidiga skede där
Julias bittra ensamhet och den tidigare relationen med Mathias
skildras på ett fantastiskt vis.
”Det
var på den tiden då jag fortfarande trodde att riktig kärlek
betydde att helt glömma mig själv och enbart låta min måne kreta
runt hans planet. Det var då jag fortfarande trodde att det var jag
som skulle rädda Matthias, få honom att nå sin fulla potential och
bli den fulländade varelse som ingen av mina kompisar verkade kunna
se.” (s.
22)
Allteftersom boken
fortsätter blir kärleksrelationen mellan Julia och Ben helt
osannolik. Han drar efter ett bråk, utan att säga något för att
sedan återvända många månader senare som helylle? ”Jag drog för
din skull?” Och varför är han egentligen så kär i henne från
början?
Jag tycker att
biten av boken där Julia reser till Kanada för att leta efter Ben,
men istället hittar nya delar av sig själv var bra, och boken hade
kunnat få sluta där. Med att Julia gläds åt hur Ben lärde henne
äventyra och inte vara så rädd, men att de inte fortsätter sin
kärleksrelation. Låta boken sluta lyckligt men relationen
”olyckligt”. Julia skulle kunna få reflektera kring ”Varför
varför var jag så rädd för hans värld att jag skrämde bort
honom?”. Jag tror att jag skulle uppleva den sortens orimliga
kärleksrelation som mer verklig. För det är väl så som många
kärleksrelationer fungerar, under en viss tid spelar vi viktiga
roller i varandras liv för att sedan leva vidare var och en för
sig, men rikare på både ärr och livserfarenhet.
Verklighetsbaserat
eller inte, jag får dåligt rys av historier som nödvändigtvis
måste sluta klichélyckligt. Den här sortens tro på den
romantiska, ologiska ”äkta kärleken” känns som en dröm från
flickrummets Hugh Grant-affischer. Det här är för lättsamt, och
farligt nära att bli fånigt. Det är inte kärlek jag förstår.
(Köp här)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar