I juli fyndade jag nästan en hyllmeter böcker på
Tanums loppis i Bohuslän, den här urklassikern var en av dem.
Eftersom jag gillar skräck och noveller så kändes det nästan
pinsamt att jag inte läst något av legenden Poe (knappt nåt av
Lovecraft heller).
De första historierna roar eller oroar mig inte
speciellt mycket, men jag förstår att Poe med dem la grunden till den
mordena kriminaldeckaren, och samtidigt skapade mallen som sedan Arthur Conan Doyle apade efter med sin
Sherlock Holmes. För redan här har vi det knivskarpa sinnet som snappar
upp minsta detalj, och den trofaste följeslagaren som också utgör
berättarrösten. Känns svindlande att Holmes blivit så stor, när
Poes Dupin fanns långt före. Språket är vackert, och genialt omständigt, en av Dupin-novellerna inleds exempelvis med;
”Det finns, även bland de
lugnaste tänkare, få människor, som icke någon gång har blivit
skrämda till en obestämd, men pinsam tro på det övernaturliga;
detta därigenom att så underbara och iögonenfallande fakta
sammanträffat, att förståndet icke har kunnat fatta detta såsom
endast ett tillfälligt sammanträffande. Sådana känslor – ty den
svävande tro jag talar om, uppnår aldrig tankens fulla medvetenhet
– sådana känslor undertryckas sällan om man ej tar sin tillflykt
till teorin om slumpen, eller vad som med en teknisk term kallas
probabilitetskalkylen. Denna kalkyl är till sitt väsen rent
matematisk; och på så sätt kommer vi till den anomalin, att den
strängaste vetenskapliga noggrannhet tillämpas på de mest svävande
och obestämda områden i tankens värld.”
Sedan behöver jag inte läsa med skräckhistorikerns blick längre, utan därefter funkar novellerna bättre för
mig som person, och det blir läskigt! ”Det var du!” är en morbid och
underhållande historia och även om förövaren inte är svår att
klura ut så är tillvägagångssättet minst sagt oväntat.
Slutscenen lär kunna få självaste Chuck Palanhiuk att anteckna
frenetiskt. ”Mannen i hopen” är finurligt obehaglig om ensamhet.
”Den svarta katten” är väl skräcknovellernas skräcknovell.
Klassikernas klassiker. Och det är tragisk och vackert om husdjur, skuld
och missbrukets helveten. Det lyser mellan raderna att Poe vet vad
han skriver om. ”Levande begravd” är klaustrofobiskt och
tänkvärt om ångest och var i vår fantasi vi orkar att vistas. ”Det
skvallrande hjärtat” handlar också om skuld, om sinnesjukdom och innehåller bland
annat denna fantastiska mening;
”Och – har jag inte redan sagt
er, att det som ni med orätt anser vara vansinne, endast är mycket
högt uppdriven sinneskärpa.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar