Enligt
baksidestexten har Sundström Lindmark skrivit en bok om sin farfar,
Alvar Lindmark. En fattig, religiös excentriker i Burträsk utanför
Skellefteå som blev uppfinnare, byggde upp ett stort framgångsrikt
företag för att sedan förlora allt samman under mystiska
omständigheter.
Jag börjar
halvhjärtat läsa, och tänker efter 25 sidor att jag aldrig kommer
att orka läsa hela boken. Jag känner mig ointresserad av Alvar och
det känns inte som att vare sig han eller Sundström Lindmark har
något att säga mig. Men sedan börjar historien veckla ut sig, vi
får veta att författarens far tagit livet av sig, och att farfar
Alvar var en plågad själ. Plötsligt är det inte längre en bok om
en framgångsrik entreprenör, utan en släktkrönika, en författares
uppgörelse med sorg, saknad och rädslan att själv bära på samma
psykiska sjukdomar som tidigare generationer. Plötsligt blir det
också tydligt varför Sundström Lindmark gjort sig själv och sin
berättarröst så synlig, det är inte längre bara Alvars
berättelse.
”När jag
talar om det för folk, att jag vill skriva om det som fanns bakom
hans offentliga fasad så får jag några rynkade ögonbryn till
svar. Får man verkligen göra så med en människas liv? Är det
moraliskt okej? Men var tar en människa slut och var börjar en
annan, undrar jag? Kan vi någonsin isolera händelsers konsekvenser
och sortera ut det privata från det allmänna?”
Jag antar att det
ska vara ett spännande berättargrepp att inte avslöja de
självrannsakande delarna för läsaren direkt, men där tycker jag
att författaren gjort en felaktig avvägning. Bokens stora styrka är
skildringen av psykisk ohälsa, inte uppfinnarhistorien, och jag tror
att omslaget och baksidestexten skickar många läsare fel. (Jag hade
aldrig börjat läsa den här boken om den inte var kurslitteratur.)
Jag önskar mig en
del andra förändringar också; Vad är det här med hissen till
Gud? Jag förstår metaforen hur Alvars hiss tog folk högt i luften
och djupt i gruvorna, på samma vis som hans bipolaritet verkar ha
tagit honom själv, men det är inte en central del för boken, och
blir missvisande att ha på omslaget.
Boken lider av ett
ojämnt tempo. Exempelvis då Sundström Lindmark får sitt drömjobb
men säger upp sig för att fortsätta jobba med sin bok, följa sitt
hjärta och inte det omgivningen säger. Detta skildras på bara
någon sida, medan så mycket utrymme ägnas åt utläggningar kring
Alvars arbeten och så vidare.
Jag förstår
heller inte kapitelrubrikerna, de känns krystade och helt onödiga.
Och hur många gånger skriver Sundström Lindmark att Alvar
”ångvältar fram”? Det är ett kul, gestaltande uttryck, men
upprepning är uttråkningens moder.
Men bristerna till trots, det här är en bok som börjar urtrist och avslutas fantastiskt. Sundström
Lindmark målar en talande och förståelig bakgrund av Norrlands
inland, hur samhället var och är genomsyrat av Luthersk arbetsmoral
och Jantes ”tro inte att du är någon”. Hårt arbete är det
enda som håller synden borta. Kontrollera det som går att
kontrollera. Prata inte om det som känns jobbigt. Skäms och
skuldbelägg dig själv, men dela aldrig fula känslor med andra.
Blotta dig aldrig för då kan folk såra.
”Man kan inte
fly känslor eller minnen, bara stoppa dem i frysen.”
Det här är en bok
som börjar urtrist men avslutas fantastiskt. Mot andra halvan av
boken har farfars fasad rasat helt, Sundström Lindmark blottar
alltmer av både sig själv och sin pappa. Vi rör oss bland
mindervärdeskomplex och självmordstankar, och boken blir verkligt
intressant och meningsfull. Sundström Lindmark vågar visa sitt eget
självhat och sina tvivel över vad hon håller på med. Det är
tragiskt och så fint att få dela. Som när hon sagt upp sig och
reflekterar:
”Jag har nog
begärt för mycket av livet ändå, tänker jag. Jag hade inte på
fullaste allvar vetat hur skör min identitet varit, hur självklart
jag identifierat mig med mitt yrke. Hur tryggt det varit att veta vem
jag var när folk frågat. När svaret var så enkelt. […]
Anställd, godkänd och normal.”
Sundström
Lindmarks berättelse hade redan utvecklats till att handla allt mer
om mig (jag brottas med depression, självhat, mindervärdeskomplex,
har inte jobbat med det jag är utbildad till på 2,5 år, jag
skriver och drömmer), men läsningen får en verkligt bisarrt ökad
närvaro när jag avbryts av beskedet att min egen mormor, uppväxt i
Västerbottens inland, avlidit. Osökt tänker jag på Carl Gustav
Jungs begrepp synkronicitet, att vår tillvaro genomsyras av
meningsfulla men oförklarliga samband. Jag sitter vaken om nätterna,
efter mina barn somnat, läser, tänker och minns. Och när Sundström
Lindmark skildrar ett av sina sammanbrott inför sin man gråter jag
förlösande av igenkänning och jag vevar med knytnäven i luften åt
hennes efterföljande insikt:
”'Jag skäms
för att du som är så bra har lurats till att gifta dig med en
psyksjuk', säger jag och gråter, dunkar knogarna mot tinningarna
och hyperventilerar.
'Ta det lugnt',
säger han och stryker osäkert min hand.
Skilj dig, lämna
mig, glöm mig, tänker jag. Hitta någon som håller, som står pall
och är en god mor åt våra underbara barn. […] Vill upphöra att
existera. Skäms över hur självcentrerad jag blivit. Vill radera
min pinsamma existens.
[…]
När jag vaknar
nästa dag är jag arg. Arg på arrogans. Arg på att man inte får
tala om psykisk sjukdom och självmord. Det som inte syns finns inte.
Och så plötsligt dyker det upp och så blir alla så förvånade.
Nej nej, lugn lugn, inte drabbas du. Du som är så normal och fin.
Som om det bara är onormala och dåliga människor som blir
olyckliga. Som om man någonsin kan räkna med att något ska vara
beständigt. Som om man kan skydda sig mot ett hot som man inte har
definierat. En hotande fiende som man inte ens vill rikta ljuset mot
och undersöka.
Det är
arrogans.”
Igen får Sundström
Lindmark mig att tänka på Jung, här kring att upplysning betyder
att vi lyser ficklampan mot det vi inte vill prata om, det som gör
ont och som vi skäms för.
Det här är ingen
bok om en framgångsrik norrlandsentreprenör. Eller jo, det är det,
men det är helt fel sätt att beskriva boken på. Det här är ett
barnbarn och en dotters försök att förstå tidigare generationer,
göra upp med sitt arvegods och sin genpool. Om hur det är att bli
människa i skuggan av myten om ett geni. Om tystnaden kring psykisk
sjukdom. Just eftersom tystnaden är en så aktiv del av
problematiken kring psykisk ohälsa är böcker en så bra form att
processa sitt inre. Men jag önskar att boken marknadsfördes utifrån
den insikten, snarare än ”spexige entreprenören som ville bygga
en hiss till himlen”. Som det är nu gör sig bokens omslag tyvärr
också skyldig till att skugga den psykiska ohälsan.
Att Sundström
Lindmarks bok blev färdig och jag håller den i händerna är en så
stor seger för henne att jag känner den ända ut i min läsfåtölj.
Det är innerligt vackert att hon låtit sin lampa skina över sitt,
sin pappas och sin farfars mörker. Det stärker mig, och Sundström
Lindmark lämnar mig med hopp, att det går att leva trots demonerna
vi släpar runt på, som inte syns och som ingen vill se. Hon
påminner mig också om att aldrig vara så stolt att jag inte
berättar om hur jag mår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar