onsdag 12 september 2018

100 böcker, 100 inlägg. Ett kalasinlägg, med topplistor!

Hipp hurra för "Istället för bokcirkel"! Jag fyllde nyss 100 inlägg, och det här blir kalaset.

     Jag kickade igång den här bloggen då jag plågades som värst av min brutna fot. Jag kunde inte längre klättra, inte springa långt, inte ta hand om mina barn. För att göra något av den existentiella ångesten så slog det mig att jag ju faktiskt kunde läsa och skriva. Och att jag alltid tänkt att jag skulle skriva. Nån gång. Nån gång blev till den gången och jag började. Nu, snart två år senare, har jag skrivit om 100 böcker, tycker det är skitkul och kommer fortsätta. Och extra märkligt är att ni är ett helt gäng som faktiskt vill läsa det jag skriver om det jag läst! Det värmer och motiverar såklart.

      Nu kan jag gå igen, till och med jogga på bra dagar, men käkar fortfarande antidepp och haltar ibland. Oavsett är jag faktiskt ärligt och innerligt glad över att benbrottet tvingade in litteraturen i mig.  

      "When life feeds you lemons, you paint that shit gold."


      Lätt att skriva nu när jag är på väg ur krisen. Men det är giltigt oavsett. Iallafall, som ett slags 100-inläggsjubiluem har jag roat mig dels med att piffa till designen (jepp, jag kunde fortfarande inte bättre än så här), och dels med att skapa ett gäng listor som kanske funka som guide till de drivor av boktexter som jag spottat ur mig. (fast nästan allt jag väljer att skriva om har jag ju gillat och vill tipsa om, därav boktexten liksom. Därför har jag också sorterat och rättat till taggarna på respektive inlägg. Klicka runt lite till höger vetja. Där gömmer det sig litterära klassiker och självutgivna godbitar.)


Den sortens böcker jag återkommer till i tankarna, månader efter utläsning, som faktiskt förändrat något i mig:

Incest – ur Kärleksdagboken” av Anaïs Nin (1932-32, 1994) 
491” av Lars Görling (1962) 
Naked Lunch” av William Burroughs (1959) 
"Ödmården" av Nils Håkansson (2017) 
"En apelsin med urverk" av Anthony Burgess (1962) 
Äldreomsorgen i över Kågedalen” av Nikanor Teratologen (1992)

De inlägg jag vet att författaren läst:

Batongerna slår nedåt – en berättelse om brottsbekämpning” av Jonas Lundström (2016) 
"Bög i folkhemmet" av Arne Nilsson (2016)
Alkemistens dotter” av Carl-Michael Edenborg (2014) 
Nazisten som teg – Drömmen om att skapa högerextrema terrorceller i Tyskland och Sverige” av Cristoph Andersson och Andreas Förster (2017) 
"Lift" av Hanna Wikman (2010)
Borde vara död” av Pål Eggert (2013) 

Pinsamt nog läser jag uppenbarligen alldeles för få kvinnor, men här är de bästa (och jag vet, det är inte ok att lista bara på grund av "kvinna". Utlovar skräpning kring kvinnofrånvaron i min läsning framöver):
"Lift" av Hanna Wikman (2010)
"Kallocain" av Karin Boye (1940)
"Den förunderliga kameleonten" av Inger Edelfeldt (1995)
Incest – ur Kärleksdagboken” av Anaïs Nin (1932-32, 1994)
Jagannath” av Karin Tidbeck (2012) 
"Koyot-kvinnan och andra djurväsen" av Ursula Leguin (1987) 

Om du också vill läsa litterärt superskickliga rasister (jag har någon slags fetisch verkar det som. JVVF? Kanske..):
Äldreomsorgen i över Kågedalen” av Nikanor Teratologen (1992) 
Short stories - Anthology of Classic Tales” av HP Lovecraft (1920-ish, 2017)
Underkastelse” av Michel Houellebecq (2015)
Svält” av Knut Hamsun (1890) 

De inlägg som fått flest besök
Witches, Midwifes and Nurses – a History of Women Healers” av Barbara Ehrenreich och Deidre English (1973, 2010)
De kommer drunkna i sina mödrars tårar” av Johannes Anyuru (2016)
Short stories - Anthology of Classic Tales” av HP Lovecraft (1920-ish, 2017) 
Borde vara död” av Pål Eggert (2013)  

De inlägg som fått minst besök: 
"Evig natt" av Michelle Paver (2010)
"The quality of mercy" av D.G. Compton (1965)
Jagannath” av Karin Tidbeck (2012) 

Avslutningsvis. Tack till dig som läser. Det ger underlig kraft att veta att ni finns. Vill du peppa mig ytterligare, eller bara säga hej så blir jag ännu kraftigare. Har jag fått dig att upptäcka något nytt? Fått dig att se annorlunda på något du redan läst? Tycker du jag är en kocko-tönt?  marcus.regnander@gmail.com. (det sista är sant, btw)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar